När man blir bortbjuden

Jag är uppfostrad på det sättet att man alltid ska ha något med sig om man går bort, dvs. en form av present till den som har bjudut in en. En flaska vin och/eller en blomma eller något annat passande beroende på person och/eller tillställning. Även om det gäller Jamie eller mamma som har bjudit in oss på middag så har jag något med mig. (Fast om jag äter  spontant kvällmat hos mamma har jag det inte, men om jag är hembjuden till henne på middag/tillställning en kväll så har jag det.)

Jag har haft den här diskutionen med några kompisar och vi har olika åsikter på denna punkten. Jag menar att presenten som man köper med sig, är olika dyra i förhållande till vad som bjuds på festen. Är det tex bara en förfest, dvs att man bara träffas innan man går ut och det bjuds inte på mat och dricka, har jag oftast endast någon form av snacks med mig till den som ordnat festen. Är det en grillfest hemma hos någon och man själv har mat och dricka med sig och värdparet tex bara bjuder på bröd och sallad, har jag inte en dyr present med mig (men den kostar ändå mer än om de bara hade varit snacks till en förfest.) Är det däremot en fest med två- eller trerätts menyer och det bjuds på all dricka (inräknat alkohol) blir min present dyrast av dom alla.

För mig är det självklart på något sätt, att man ger i förhållande till vad man får men inte alla jag har pratat med håller med. Vissa har tex blivt arga/besvikna på folk när de har anordat fester där man själv har med sig mat och dricka men där de endast bjuder på tex på kladdkaka till efterrätt. De menar att de har rätt till en lika dyr present som om de hade serverat en trerättsmeny och bjudit på alkohol. Jag håller inte med!

Kommentarer
Postat av: Malin

Här känner jag att jag har problem på tre plan.

1. Jag vet inte vad jag ska ge bort

2. Jag har ont om pengar

3. Jag tänker inte naturligt på att ha med present



Jag vill verkligen vara duktig på det och ibland försöker jag, dock är det sällan jag blir bortbjuden. Om jag åker till min bror och blir bjuden på middag så hjälper jag till extra med barnen och avlastar en stund. Försöker ge så mycket jag kan. Men oj vad jag behöver jobba med mig själv här, hehe :)

2009-05-16 @ 10:22:33
Postat av: Lisa

Jag är helt på din linje.

Jag har allt som oftast något med mej både i present å som bidrag till middagen/festen.

Det händer att jag glömmer, men min vision är att man ger en liten grej i allafall! :P

2009-05-16 @ 10:37:20
URL: http://lisoball.bloggagratis.se
Postat av: Jeanna

Jag menar inte att det alltid ska vara dyra saker, inte alls! Jag menade att jag personeligen lägger mer pengar på en present ifall det bjuds på mat/dricka på festen än om det inte gör det.

Fast om någon kommer hem till mig bryr jag mig inte så mycket vad saker kostar som de eventuellt har med sig. Hade blivit glad för om någon tex hade bakat något till mig eller lagt tid på något annat.

2009-05-16 @ 13:32:47
Postat av: Malin

Jag tror att ens uppfostran spelar grymt stor roll i det hela. Min familj är nog mer inne på att bjuda igen eller så.. Bjuder man några på grillat en kväll, så nästa är man själv bortbjuden :P Fast det kanske är jag som missat min egen uppfostran :) Men jag gillar verkligen att ge saker så :)

2009-05-16 @ 13:50:13
Postat av: Jeanna

Hihi, bjuda igen är ett måste i min värld! Jag glömmer aldrig en igenbjudning och är jag tex skyldig någon en middag kan jag blir galen innan jag har bjudut igen! Det samma är tex om någon har kört mig någonstans! Att jag då är skyldig en person en körning... Hatar att vara skykdig personer saker vad det än gäller!

2009-05-16 @ 14:25:21
Postat av: Cecilia

Jag tar aldrig med mig presenter. Varför skulle jag? Om någon bjuder hem mig till sig på middag eller fest så antar jag automatiskt (eftersom man dömer andra efter sig själv...) att de 1, vill bjuda hem mig eftersom de gillar mig, och 2, att de vill att vi ska ha en trevlig kväll. Jag ger bara bort presenter om folk fyller år, eller om det handlar om någon annan mer självklar högtid. Typ julfest!



Dessutom blir det så krystat om man ska ha med sig något. Vin är tråkigt, choklad är blir alltid samma sak (den där jävla Paradisasken!) och annars blir det "presentartiklar". Doftljus, en liten duk eller tvålar.



Suck. Opersonligt!!

2009-05-17 @ 22:45:35
URL: http://cissivarning.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Hm...jag tror nog Cecilia att vi får enas om att vara oeniga på den punkten...

2009-05-18 @ 00:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0