Var finns gentlemännen?

I förra veckan var jag och handlade på City Gross här i Växjö. Det var precis efter löning och affären var fylld med folk och köerna till kassorna var långa. Efter att ha stått i "min" kön en stund (som var fylld med män) blir det en späd, vithårig kvinnas i 70-års ålderna tur att betala för sina varor. Hon hade bland annat köpt ett trädgårdstillbehör (jag kunde bara tyda "garden" på kartongen) som var förpackad i en stor kartong på uppskattningsvis 140x90x50 som hon hade lagt tvärsöver vagnen. När hennes inköp är betalade försöker hon komma ut med vagnen men stannas var säkerhetsgrindarna eftersom hålet är för litet för att hon ska komma igenom med katrongen. Hon försöker själv mixtra med kartongen, som uppenbarligen är tung, men hon lyckas inte och ingen i kön erbjuder sig att hjälpa henne (att jag då inte gick fram var för att jag började studera situationen). Till slut vänder hon sig till tjejer i kassan och ber om hjälp, och tjejer ber henne vänta eftersom hon expierar en kund och fortfarande är det ingen från kön som hjälpser damen. Då går jag ut kön och hjälper henne med att lyfta av kartongen, ta ut vagnen genom grindarna och lyfta på kartongen. När jag är färdig med att ha hjälpt kvinnan, som visade stor tacksamhet, har det hunnit bli min tur i kassen och kassörskan har alltså fått vänta på att jag ska bli klar med kartongen för att kunna expiera mig. Jag kan riktigt ser hur alla i kön blir irreterad för att de tvingas vänta på mig.

Jag vet inte hur många gånger detta har inträffat mig: Att en person uppenbarligen behöver hjälp med att ingen erbjuder sig! Jag hjälper alltid till vare sig personen be mig eller inte (vad jag menar är att ibland så erbjuder jag min hjälp till någon som jag kan tycka verka behöva det).

Det som gjorde mig mest förvånad vid detta fallet är att kön var full med män, och ingen ville hjälpa kvinnan! Var har all medmänsklighet tagit vägen och var finns alla gentlemän?

Kommentarer
Postat av: viran

det är så män är inga gentlemän i dagens läge fast boris och hans kompis har bevisat att de är undantagsfall... dom satt och åt på en resturang och ser att en gubbe kommer med sin permobil och välter de va ingen annan som hjälpte honom så dom gick ut till den stakas gubben och hjälpte han upp... skamlgt att folk ignorera sånt

2009-03-30 @ 13:17:34
Postat av: Sandra

Verkar som männiksor över huvudtaget idag har någon form av ovilja till att hjälpa andra människor. Inte alla så men "många". Å sen att man har mage att blänga åt folk som faktiskt gör en insats!

2009-03-30 @ 13:30:52
Postat av: Jeanna

Viran: Vad snällt gjort av Boris! Jag gillar män/killar som hjälper andra!

2009-03-30 @ 13:57:18
Postat av: Cissi

Låter kanske dumt, men jag tror de som stod i kön var rädda för att mista sin plats om de gick fram och hjälpte henne...Säkert.

2009-03-30 @ 17:12:45
Postat av: viran

det är nog inte helt omöjligt att de är så folk är ju rädda för allt i dagens läge

2009-03-31 @ 06:19:29
Postat av: Leonora - The Magic Memories

Godmorgon :)

allt väl?

2009-03-31 @ 06:26:31
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0