Sluta gnälla!

Jag är jäkligt trött på allt gnäll om pengar och att de inte räcker till till allt folk vill ha! Summan var kardemumman är ändå att det har varit erat val och erat "fel" att det har blivit så!

Ni har själva valt hur dyrt ni vill bo, hur dyra och nya bilar ni vill köra, hur mycket andra prylar ni vill köpa för era löner osv. Om pengarna då tex inte räcker till den semester ni vill åka på så har ni själva gjort det valet genom att lägga en massa pengar på annat. -Det är helt upp till er så sluta gnälla!

Jag bor i en villa helt själv som i stort sätt är värd vad flera av er andra delar med era respektive. Jag klarar av villan och hela hushållet själv plus att jag har råd att åka på en långresa varje år! Anledningen till det är att jag har gjort de valen som gör det möjligt för mig att kunna göra så! Jag skiter däremot fullständigt i mobiltelefoner eller annat tekniskt tjaffs och jag skiter också i att köra en ny bil. Jag är ingen "prylbög" och får inte ut något av att köpa saker. För mig är det mycket mer givande att lägga pengar på resor och upplevelser, men det är ju mitt val!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lilla gumman, du har så lätt för att moralisera!! Kanske lätt med tanke på att du lever på pengar som du "ärvt" av din mor och far, inte tjänat in själv, klart man kan vara självgod i en sådan situation...

2009-06-06 @ 12:50:58
Postat av: Jeanna

För det första så vad modigt av dig att skriva ditt namn, men eftersom du har lämnat en IP-dress efter dig så vet jag ändå vem du är J-tjejen!

För det andra ändrades arvlagen för en herrans massa år sedan! Jag ärvde med andra ord inget efter min pappa eftersom min mamma fortfarande lever!

För det tredje är jag fullt kapabel att skaffa mig egna pengar även om du inte verkar tro det!

För det fjärde pratade jag om hur man förvaltar sin inkomst och vilka kostnader man har varje månad. Jag har sett till ha att små utgifter varje månad och köper inte en massa skit...

2009-06-06 @ 13:17:00
Postat av: Emma

Det är upp till var och en vad man gör med sina pengar. Jag är inte heller en sådan person som behöver nya teknikprylar och ny bil. Utan lägger det hellre på annat. Man får prioritera. Men alla önskar nog någon gång att man hade mer pengar. Men man kan inte klaga på andra för att de väljer att köpa ditt och datt för sina pengar. Det är upp till dem. Jag känner ett flertal personer som varken har sparkapital och annat, men det är upp till dem. Man är olika.

2009-06-06 @ 14:05:39
URL: http://emmisenslilla.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Jag håller med dig Emma, man väljer helt och hållet själv. Jag skiter i prylar och lägger det hellre på tex resor...

Jag har en mobil som är 2,5 gammal, en "tjock-TV" som har några år på nacken samt en bil från 2000 som jag köpte begagnad. (Jag skiter som sagt i sådana saker och bryr mig inte om att lägga pengar på sådant och måste inte ha nytt eller det senaste.) Jag har tex heller ingen motorcykel eller båt eller någon annan dyr hobby som jag lägger pengar på...

Att lägga pengar på mode och jämt ha det senaste är heller inget jag bryr mig om.

Visst att jag har det bra på så vis att jag inte har några uppvärmningskostander efterom jag värmer huset med ved och får det gratis från skogen från mamma och Jamie. Tack familjen! (Några dagar om året med kap och klyp se till att jag sparar in mycket på det!) Dessutom har vi en vattenförening i byn vilket gör att jag bara betalar 500 kr för vattnet per år, der sparar jag också pengar mot andra samhällen.

Jag lägger alltså mina pengar på ränta på huslånet, telefon, el, bensin och mat...inte undra på att jag får pengar över till att resa varje år! Men det är ju mitt val!

2009-06-06 @ 15:06:02
Postat av: mamma

jag har lärt mina barn att värdera kronan. de har fått lära sig att det finns en baksida på kronan och att inte leva glamouröst. vad hade jag varit för mor om jag hade försörjt mina vuxna barn? mina barn kan ta hand om sig själva och behöver inte leva på mig. de har alltid varit förståndiga och ekonomiska när det gäller pengar för det är så jag och percy uppfostrade dom.

2009-06-06 @ 15:45:45
Postat av: Petra

Håller med dig. Man väljer själv vad man vill lägga pengarna på. Vet flera som köper fina och dyra kläder,skor och dylikt och sen klagar på att de aldrig har pengar. Men hallå, köp inte så mycket då så kanske de har lite över. MAn får hålla i sina pengar och kolla vad man lägger det på. Jag är nog lite som du att jag tycker det är trevligare att ut och resa än köpa en massa annat. Se nfinns det ju faktiskt folk som tjänar rätt dåligt, kanske inte ens har jobb och då är det ensak att man inte har pengar och därav "gnäller" lite.

2009-06-06 @ 16:38:49
Postat av: Maria

Vet att jag har gnällt ibland över att jag har haft lite pengar, men man får ju rätta munnen efter plånboken. Men att leva på 8500 i månaden är mindre skoj... Så det är skönt att ha ett heltidsjobb nu för nu blir det lite mer pengar så att jag kan spara så jag med kanske kommer iväg på en semester :) Jag har inte ens en bil för det har jag inte råd med. Men det gäller ju att inse sina begränsningar, vissa gör ju inte det. Bara att titta på ett avsnitt av lyxfällan.

Så helt enkelt, jag håller med dig :)

2009-06-06 @ 19:33:23
URL: http://thisismaria.blogg.se/
Postat av: Hille

Ja, inte kan det vara mig du är irriterad på..för jag kör oxå omkring i en bil från 2000, ca 2 år gammal mobil( köpte den billigt), tjockteven fungerar ju så varför byta? Jag köper kläder när jag behöver( spontanköper väldigt sällan)...och jag tror inte jag/ vi äger NÅGOT som som någon är avundsjuk på( allt e "gammalt" o jag bryr mig inte!) I vissa kretsar kallas jag snål, jag kallar mig ekonomisk! Jag har helt enkelt fått en bra uppfostran, man kan inte leva över sina tillgångar, det håller inte i längden..präktigt va? Däremot, till skillnad från dig, hade inte jag något sparkapital( inga större summor)innan jag började jobba..så de pengar jag har idag har jag skrapat ihop på egen hand..Jag köpte min tjockteve för 9-10 år sedan på avbetalning, och det är inget jag tänker skämmas för! Jag tycker det är helt ok att köpa grejer på avbetalning, bara det inte är lyxprylar, som ska visas upp för bekantskapskretsen, och som man inte eg har råd med!

2009-06-06 @ 23:23:19
Postat av: Jeanna

Jag har med blivit uppfostrad att man inte ska leva över sina tillgågar samt att ha man inte råd att köpa någon kontant så ska man ge fan i att köpa det. (Jag skulle aldrig få för mig att köpa något på avbetalning, inte ens en bil. Hus är det enda jag skulle ta lån på.)

Jag skulle aldrig få för mig att köpa saker för att imponera på andra eller att försöka hävda mig själv, så svag är jag inte....

Snål är jag inte, jag sparar inte allt på hög utan spenderar på saker som jag vill göra (för man vet ju f-a-n aldrig när man kommer att dö). Oftast blir det resor och andra upplevelser som jag mest lägger pengar på men jag skulle aldrig heller få för mig att spendera alla mina pengar eftersom jag uppskattar frihet för mycket för det.

Vad jag egentlgien ville få fram med min inlägg från början var att folk få göra vad tusan de vill med sina pengar, men jag vill inte höra en jädrans massa gnäll hela tiden när de har gjort sina val! Det är upp till var och en!

2009-06-07 @ 04:30:31
Postat av: Malin

Håller med dig helt, jag kan unna mig massa saker och jag lever på besparingar från ett års arbetande samt studiebidraget. Det går! :)

2009-06-07 @ 19:16:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0