Det skapade modet

Jag gillar inte helt mode om jag ska vara ärlig! Jag har aldrig varit någon som följt modet och jag har heller inte varit någon måste ha det senaste i någon kategori. (Möjligtvis när jag gick i sjuan och grunge blev populärt. Jag är inte så säker att jag hade klätt mig i pappas stora flanellskjortor ifall Nirvana hade slagit igenom). Mode industrin omsätter ofantlga summor med pengar åligen och det förvånar mig att vi människor är så lättlurade och går på det. Men att vi går på det har gjort att Anna Wintour är och ha varit en av de mäktigaste kvinnorna i världen under en lång tid. Och vad säger det om oss som människor och om vårat samhälle om en av de mäktigaste kvinnorna i välden är chefredaktören för amerikanska Vogue?

Mitt största problem med mode, vare sig det rör sig om kläder, frisyrer eller inredning är att alla mer eller mindre ser lika dana ut eller har samma saker fast i olika kombinationer. När jag gick på stan i Växjö i förra veckan la jag märke till att många unga tjejer kläde sig exakt likadana stilar (vilket egentligen är hemskt om man tänker efter!). Ens induvidulism försvinner.

Jag vet inte hur många gånger jag har klippt mig och min frisör har sagt: "Du har tur som har lockigt hår för det ät trendigt igen!" -Tro mig, jag hade haft mitt hår lockigt även om det hade varit jäkligt omodernt! Okej, jag erkänner att jag också köpte en plattång när sådana kom på marknaden. Men att jag införskaffade en sådan handlade inte om mode utan att jag tyckte det var trevligt att jag ibland skulle kunna ändra min kaluffs till lockar.

Det mest kanske konstiga modet är när det gäller färger. "Årets färger är X och Y och alla som använder A och B är ute för det är förra årets färger!" Va? Hur fasiken kan färger vare ute och inne? Allvarligt? Det skulle aldrig falla min in all lyssna på sådant! Det finns färger som jag gillar på kläder och andra på tapeter och tyger och vissa när det gäller bilar. Jag skulle aldrig få för mig att inte välja någon av mina favoritfärger på något bara för att det inte var trendigt! (Mitt problem är mer att vi skandinaver använder för lite färg och kör mycket på svart och vitt.)  På motsatta sidan gillar jag tex inte "röriga" mönster, mycket sådant som är trendigt nu (Jamies och Cissis tapet tex) och jag skulle aldrig heller få för mig att köpa något sådant bara för att det var modernt.

Ett annat problem jag har med mode är att det skapar utanförskap, dålig självkänsla hos folk och mobbning. Unga tjejer känner sig tjocka och fula (fastän dom inte är det) och barn och ungdommar blir retade i skolan för att de inte har "rätt" kläder eller "rätt" saker. -Vilket fruktansvärt samhälle vi lever i som är så jäkla ytligt! Där av att jag är, och alltid har varit, för skolunniformer! Skoluniformer hade löst många problem anser jag. Nu kanske ni tycker att jag säger emot mig själv, att skoluniformer också hindrar individualismen och på ett sätt är det så. Men, den tar också bort skillnaden i det syften att det inte skapar trender och skolungdomar hade inte hamnat utanför eller blivit moddade. (Jag hoppas ni förstår skillnaden jag försöker framhäva!)

Om jag hade fått välja hade jag haft min garderob full med klänningar från främst 50- och 60-talet och slängt in lite klänningar från sent 20-tal. Jag har tex ofta gnällt över att mamma, mormor och gammelmormor inte har sparat några av sina gammla klänningar. Det enda jag har lyckats rädda är några av farmors. (Där av att jag nu själv ha svårt att slänga kläder, jag vill spara dom till mina barn och barnbarn). Tyvärr är det dock svårt att få tag på sådana kläder. Jag hittade vackra i en secondhandbutik i Kalifornien med kände att pengarna de ville ha var för mycket så jag köpte inte ett enda plagg.

Jag önskade att folk inte var så ytliga och att mer folk var självsäkra nog att inte bry sig och att de skulle våga köra sina egna race. Vad spelar det för roll vad som är trendigt? Vad spear det för roll vad andra gillar? När allt kommer omkring handlar det om en själva och det är vad en själv gillar och tycker om som är det viktiga. Totalt ointressant vad andra tycker och tänker! Vilken kategori inom mode och trender det än gäller så önskade jag att folk skulle sluta bry sig.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag hänger inte alltid med i modetrenderna ska jag villigt erkänna. Fattar inte hur en del av det anses vara snyggt. O att vissa inte inser att bara för att det e "inne" så passar det inte på alla. Tacka vet jag ett par sköna jeans, flip-flop o en skön tröja! Inget särskilt, bara jag! :)

2009-07-18 @ 19:16:22
Postat av: Jeanna

(Oosps Anna, sorry, insåg inte att jag hade missat att svara på denna kommentaren.)

Jag håller med dig! Vissa modesaker förstår jag mig inte heller på eller så förstår jag inte hur man kan tycka det är snyggt och vllja klä sig i det. (Hade det inte varit modernt är jag övertygad om att människr inte hade klätt sig i det heller.) Hihi, känner mig som en gammal kärring nu som gnäller över ungdomarnas klädval! ;o)

2009-07-19 @ 11:18:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0