Unika möbler?

Jag vet inte vilka utav er som läser Cissis blogg och då har tagit del av deras lilla "garderobsäventyr"? För att göra en lång historia kort handlade det om IKEA-gardorober som var ett helsike att sätta ihop och Jamie som muttrade en massa i stil med: "Att någon kan ha blivit förmögen på att sälja sån här skit fattar jag inte!" samt "Det här passar inte, något är fel, snart eldar jag upp skiten!". Chrisse gillar inte heller IKEA möbler, han hatar att flytta det och han anser att folk är korkade som inte inser att de möblerna inte är byggda för (dvs. de håller inte) för att flyttas. Har man väl fått ihop en IKEA-möbel ska de enligt honom stå där de står och inte flyttas för då blir de bara sneda alt går sönder...

Jag gillar heller inte IKEA-möbler, inte egentligen. Visst kan jag tycka att det är en fantastiks affärsidé, men ska jag vara riktigt ärlig så gillar jag inte helt möblerna som finns på IKEA, Mio eller andra "vanliga" möbelaffärer. Dels gillar jag dom inte ur ett individualistiskt perspektiv och dels eftersom de saknar känsla.

Jag har tex ett gammalt skåp hemma i mitt hus som jag älskar. Jag vet inte riktigt när det är byggt men det är gammalt, handgjort och det är byggt i massivt trä. Det finns bara ett exakt sådant skåp och någon har byggt och smyckat detta skåpet med sina bara händer. Dvs att det INTE är någon i Asien som har stått vid en maskin och massproducerat möblen i fuskträ och utan förmodligen en känsla av stolt yrkeskunskap. Jag skulle tippa på att de fleta möbler vi köper i dagens affärer i Svergie är sådana möbler. -Maskingjorda, massproducerade efter det senaste modet och gjorde utan känsla för möblen. -Usch och blä! Jag gillar inte sådant!

Jag gillar inte heller att ens individualism även försvinner med hjälp av IKEA och andra affärer! Möblerna är snabbt utbyttbara efter det senaste modet som många verkar försöka efterfölja! Alla har mer eller mindra liknande sorts möbler fast i olika kombinationer. Usch och fy igen!

Jag ska inte spy allt för mycket galla för jag har själv sådana möbler hemma, men jag gillar inte det egentligen. Mitt nya mål är att INTE inföskaffa mer sådana utan att hålla mig till andra källor för möbelinköp. Min vision är att möbler, glas, tavlor osv ska vara handgjorda, unika och gjorda med en känsla!

Kommentarer
Postat av: Maria

Du hade nog älskat min morfars hem :)

Tror att alla möbler han o hans fru hade var inropade på auktion och inget av dom fanns nog i nån massproduktion från asien. :)

2009-07-12 @ 17:26:05
URL: http://thisismaria.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Det låter som ett härligt hus det, Maria.

2009-07-12 @ 21:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0