Förklaring till husnamnen

Jag fick en fråga om varför mammas hus kallas Kastanienhof vilket jag här under ska förklara... Varför jag dock väljer att sätta ut de olika namnen på husen är för att jag egentligen har tre olika hem och när jag ibland säger att jag ska hem undrar folk till vilket hem. Mammas hus är "Kastanienhof," mitt "Wallcottage" och i Växjö bor jag i "Torpet", allt för att underlätta för mina iband förvirrade medmänniskor.

Kastanienhof
Detta namnet sträcker sig ca 20 år tillbaka i tiden och började som ett skämt mellan mamma och mig som sedan fastnade hos folk och vi fortsatte då att kalla huset för det. När min faster levde bodde hon i Tyskland och i närheten av hennes hus fanns en restaurang som hette Kastanienhof som vi brukade äta på. Mamma kom på skämt på att det namnet även skulle platsa på vårat hus eftersom vi dels har ett stort Kastanjträd på framsidan av huset och dels att mamma senare planterade en alé med Kastanjer som går vid sidan om huset upp till skogen. Så vi döpte huset till Kastanienhof.

Wallcottage
När jag och mamma var på trädgårdsresa i södra England för fyra år sedan körde vi genom en liten by som hade en pub som hette Wallcottage. När mamma och jag såg namnet sa vi båda genast att där har vi namnet på mitt hus. Ni som vet hur jag bor vet att jag har en stor mur framför huset och bakom skymtar ett "litet" hus: Wallcottage passade perfekt med andra ord.

Torpet
Här finns det ingen annan förklaring att hemmet i Växjö är ett torp och att det ligger på landet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0