Släkthistoria

Jag var hos farmor och farfar och hjälpte till i torsdagskväll och jag passa då på att fråga lite om de släkthistorier jag mindes att jag hade fått berättat för mig som ung.

-Mannen som blev skjuten på en bar i Seattle var Gideon Gustafsson, min farmors farbror. Han åkte över till Amerika ett flertalet gången och jobbade som byggmästare. Han blev även bland annat inkallad för Amerikas tjänst under första världskriget (men han åkte inte). Farmor mindes att han brukade skicka hem vackra vykort med glitter och fina flickor på som hon och hennes systrar tyckte var så vackra att de inte kunde sluta titta och ta på dom och till slut föll dom sönder efter allt deras "pillande". En dag hade han suttit på en bar i Seattle då några män hade kommit in och börjat skjuta vilt omkring sig, Gideon och flertalet andra dog mer eller mindre medetsamma.
- Den fina flickan som rymde till Blekinge med sin kärlek var min farmors farmor Matilda. Matilda var uppvuxen på en fin gård i Östergötland och hon förälskade sig i läraren Johannes. Johannes accepterades inte av Matildas familj och det slutade med att de begav sig av till Blekinge. De bosatte sig i farmors föräldrarhem där de inrättade en liten affär som de försörjde sig på.
- Kungen som vi skulle vara släkt med på farfars sida skulle vara Erik VI, fast det kan omöjligt stämma eftersom vi inte har haft en kung som har hetet så... Men skulle det ha varit en Erik måste det ha varit Erik XIV, men skulle någon i min släkt verkligen ha forskat så långt tillbaka i tiden (han regerade 1560-1568)? Något säger mig att det annars skulle vara Gustav III i slutet på 1700-talet, men jag vet inte... Jag ska undersöka saken mer noga. (Jag vet att en släkting till farfar ha
forskat vädigt mycket i vår släkt och hans "släktbok" ska finnas någonstans hemma hos farfar tror jag.)

Mamma berättade även ikväll att min mormor egentligen skulle ha hetet "Junea" i mellannamn (hon är född i juni). Prästen döpte henne till Junea med på dopatestet skrev han fel och skrev "Linnéa" vilket hon sedan då fick heta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0