Moraltest del 2

Även om endast tre utav er valde att delta i mitt moraltest förra veckan fortsätter jag med dom. (Ni som inte deltog: Vet inte om ni är fega, lata, blyga eller om ni fullständigt inte bryr er?) Jag hade egentligen tänkt strunta i det men eftersom Susanne efterlyste fler moralfrågor (tack gumman) kommer här två till. Denna gången rör frågorna utbyte mellan tjänster/varor och pengar.

En moralisk invändning som ibland yttras mot olika former av utbyten, överenskommelser och relationer är att utbytet i fråga är exempel på exploatering:

1.Tycker du att det skulle kunna vara ok att ett rikt par låter en fattig kvinna bära och föda deras barn för t.ex. en miljon kronor?

2. Skulle det kunna vara moraliskt acceptabelt att köpa sexuella tjänster om den som säljer tjänsten får bra betalt och om det inte finns någon hallick som snor åt sig vinsten?

3. Är det moraliskt accceptabelt att en paraplyförsäljare under ett skyfall höjer priset på paraplyer från 40 till 600:-?

(Mina svar på första moraltestet är på gång. Jag planerar att lägga upp dom under fredagen och jag har inte glömt bort det, de kommer!)

Kommentarer
Postat av: Cecilia

1, Jag tycker att hela grejen med surrogatmammor är svår att ta ställning till, men det vore definitivt fel att erbjuda den fattiga kvinnan massor av pengar direkt. Isåfall borde paret kontakta henne via ett ombud, och börja med att erbjuda henne en mer "normal" summa för surrogatskapet. Äh, inte vet jag... men man kan ju inte säga att det vore helt moraliskt fel för att rikt par att söka surrogatskap hos en fattig kvinna. Kvinnan ifråga kanske gärna är surrogatmamma, och hennes liv kanske förbättras avsevärt efter graviditeten tack vare pengarna?



2, Om en person som är myndig och inte utsatt för våld eller övergrepp på något sätt väljer att sälja sex på sina egna villkor och till ett pris bestämt av den personen själv... då är det väl bara att köra på. Personligen ser jag ingen större skillnad mellan strippor och horor, själva sexbiten är ju snabbt avklarad, och förnedring handlar det ju om i båda fallen. Sen är det naturligtvis olagligt att köpa sex, men om någon frivilligt vill sälja sin kropp så... visst.



3, Paraplyförsäljaren hade varit en sniken taskmört om han höjde priset på paraplyerna så mycket, men å andra sidan vore ju kunderna totala idioter om de köpte dem. De kunde ju lika gärna stanna i butiken 8inomhus) tills skyfallet var över. Så frågan är väl egentligen, hur korkad måste man vara för att köpa ett paraply för 600kr?:)

2009-08-13 @ 11:01:34
URL: http://cissivarning.blogg.se/
Postat av: Malin J

Finns en fin anledning till att jag inte gjorde det hela sist och det är att jag är faktiskt osäker på vad jag tycker (knäppt jag vet, min mor är en person som vänder kappan efter vinden, så man har ju inte haft världens bästa förebild hehe).

Men gissa vad? Idag gör jag debut xD



1. Någonstans känns det fel att betala för ett barn på det sättet, speciellt med tanke på att man kan adoptera. De utnyttjar på så vis den fattiga kvinnans behov efter pengar, hon kanske inte hade gjort det gratis och då känns det som en ganska hemsk muta.



2. Din kropp bestämmer du över, men någonstans tror jag att de flesta hamnat i "skiten" pga skulder, droger osv. De utnyttjar veka personer och jag har svårt att tänka mig att någon av dem har någon självkänsla kvar. På grund av den biten tycker jag att det är omoraliskt även om de får bra betalt och behandlas väl.



3. Ingen dör av att få regn på sig och är en försäljare så dum att han höjer priset så mycket att väldigt få kan köpa, så tror jag att det blir hans förlust. Man skulle kunna börja prata om klass-skillnader, men eftersom regn går över och kläder och människa går att torka, skulle jag villa kalla det för korkat istället för omoraliskt :)



Nu var jag duktig :)

2009-08-13 @ 17:00:29
Postat av: Anonym

1.Definitivt omoraliskt, då stark utnyttjar svag. Dessutom blir det ju människohandel av det, när de köper ett barn. Det finns ju ett lagligt sätt att göra det på som inte innebär att de starka utnyttjar de svaga, dvs adoption (laglig, reglerad sådan).



2.I min värld är det ALDRIG okej att köpa en annan människa, eller en människas kropp, och jag slutar ALDRIG förvånas över hur de personer som gör detta resonerar, eller än mer hur i h-e de finner det upphetsande att köpa en kvinna som av någon tragisk anledning finner sig tvungen att sälja sin kropp och sin själ för att överleva? Det handlar väl bara om makt då, ifall någon blir kåt av tanken på att köpa sig en kvinna...Makt och utnyttjande, anser jag. Ingen kvinna, eller barn, säljer sig för att de tycker det är kul. De som tror det blundar för den otäcka verkligheten. Det finns alltid tragik bakom, även där kvinnan själv påstår att hon inte har något emot det. Ofta har dessa kvinnor blivit sexuellt utnyttjade av någon man i sin närhet när de växte upp och har därför ingen självkänsla eller självrespekt kvar. Det finns spaltmeter att skriva om detta men jag lägger ner nu. Jag är engagerad i ett riksförbund som jobbar med frågor som rör utnyttjande av kvinnor och barn och trafficking, sexhandel, sexuellt utnyttjande osv, så jag vet tyvärr vad jag pratar om i detta fall...Kan förresten rekommendera alla att se Lukas Moodysons båda filmer "Lilja 4-ever" och "Mammut" om ni inte redan sett dem! :) Tuffa att se men mycket mycket bra!



3. Det är inte omoraliskt anser jag. Man dör inte av regn, utan kan göra valet att låta bli att köpa ett paraply. Han utnyttjar eller skadar ingen annan människa. Det han gör är ju ett exempel på (visserligen något extrem men ändå..)marknadsekonomi och det är ju så vi i väst lever. Vad man sedan tycker om DET är ju upp till var och en och en helt annan sak, men omoraliskt tycker jag inte att hans försök att höja priset under regn är! =)



Kul med sånt här som får alla att tänka till, tycker jag! Vad man än har för åsikter själv så är det alltid kul att höra andras åsikter och motiveringar tycker jag! Tack Jeanna! :)

2009-08-13 @ 21:18:07
Postat av: Susanne

Det var jag som skrev ovanstående! :) Inte meningen att vara anonym, det "bidde" nåt litet fel där...

2009-08-13 @ 21:22:37
URL: http://susalull.wordpress.com
Postat av: Jeanna

Tack för ert deltagande, tjejer! Det uppskattas!

2009-08-13 @ 23:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0