Föräldrars pengar

Jag hade Dr. Phil på i kväll medan jag tilllagade kvällsmaten. Dagen avsnitt handlade om barn som levde på sina föräldrar. Eller rättare sagt, de förvätade sig att deras föräldrar skulle ge dom pengar när de själva inte hade några fastän de var vuxna. Precis som det är föräldraras anvar att ge sina barn pengar när de tar dåliga beslut och ser till att de inte har några pengar. Jag gillar inte sådana människor, människor som förväntar sig pengar av andra, vad det än råka gälla. Jag vet att dessa föräldrarna förmodligen ger sina barn pengar för att vara snälla, men jag tror att de föga inser att de gör mer skada än nytt i det stora hela. Genom att ge sina barn pengar löser de inte problemet för det är inte pengarna som är problemet utan barnens beteende som har lett till att det inte har några pengar (och det är beteendet som ska ändras).

Jag har bara förväntat mig att mina föräldrar skulle betala för en sak i mitt liv och det var min utbildning i USA under gymnasietiden. När jag tänker efter tror jag inte att jag ens frågade om jag fick? Hm, tror nog bara jag sa att jag skulle åka och sedan förväntade jag mig att de snällt skulle betala, vilket de iofs gjorde. (Jamie fick motsvarande så ingen orättvisa här inte!) Vad otacksamt av mig! - Jag vet att jag har tackat er flera gånger mamma, men frågade jag någonsin om jag fick? Tack så väldigt mycket i alla fall!

Jag skulle aldrig få för mig att be mamma eller någon annan släkting om pengar. Skulle aldrig kräva eller förvänta mig att någon skulle ge mig pengar. Det är mitt liv och gör jag sådana val att det resulterar i att jag inte har pengar är det mitt problem och inte min familjs. För om någon ger mig pengar till att fixa mina ekonomiska problem, vad hade jag då lärt mig för läxa av det? Vare sig det rör sig om pengar till ett bröllop, resa, hyra, möbler, bil, kläder eller vad tusan som helst så hade jag aldrig krävt det eller förväntat det. Och även om någon hade erbjudut sig att ge mig pengar hade jag haft väldigt svårt att ta emot det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0