Platsen (inredningslära 2)

Den plats där ens hem är byggt skapar faktiskt ett gensvar som är mäktigare än själva hemmet i sig. När vi ser hem på vissa givna geografiska platser kan de rent sinnesmässigt beskriva och tillfredsställa oss som personer. -En hydda som klänger sig fast på ett bergssluttning och som är utsatt regn och vind, en gammal bondgård som är inbäddad i en grönskande dal eller en enkel hydda på en strand i tropikerna omgiven av exotiska träd...allt detta kan spegla vår sinnestämmning. Även om vi inte alltid rent fysiskt kan ta oss till sådana platser, eller ifall det inte är rent praktiskt att bo där, kan vi alltid drömma och dessa drömmar ger oss en inblick till de sinnena vi besitter och hur dessa kan ge en inlick till våra hem.

Winifred Gallagher skriver i sin bok "The power of Place" att människor som är långsamma till tempramentet och ömtåliga reagerar positivt på hem som lätt öppnar sig för elementen, dvs fönster på vid gavel och vidsträckt utsikt.  Överkänsliga och allergiska personer dras till statiska, inhägnade utrymmen där luften står stilla och temperaturen är konstant, dvs kringbyggda gårdsplaner och inte bergssidor.

Välj ur den plats som tilltalar dig mest som person, återigen pengar och möjlighet finns inte med i beräkningen. Brevid ser du nyckelord för dessa platser.

Lagun: Intenvis, färgrik, livfull
Stad: Stimulerande, mäktig, hektiskt
Sjö: Rofylld, harmonisk, mild
Skog: Ymning, allomfattande, varm
Strand: Naturnära, stärkande, ren
Marknadsplats: Mångskiftande, jäktig, underhållande

Kommentarer
Postat av: Maria

Vad jag fick mig ett gott skratt åt din kommentar i min blogg!

Men efter den beskrivningen så kan jag nog tänka mig att smälla in högerfoten på köpet i byte mot suspekt granne. Haha.

2009-08-11 @ 16:06:01
URL: http://thisismaria.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag menade såklart vänsterfoten :)

2009-08-11 @ 16:06:25
URL: http://thisismaria.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Hihi, jag gör så gott jag kan! ;o) Men då ska jag ta och pinna mig in till honom och meddela att han ska flytta till Olofström - för jag har nu fått två fötter med rosa nagellack!

2009-08-11 @ 16:14:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0