Reklam mot dålig samvete

På senare tid har man kunnat se reklam som riktat sig till vårat samvete,
-För varje paket med Cornflakes man köper planertas ett träd.
-För varje paket med Pampers man köper får ett fatigt barn en stelkrampsspruta.
-För varje produkt man köper av Dove skänks 50 öre till en workshop för tjejer.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här... På ett sett beundrar jag givmildheten i dessa företag, att de på olika sätt skänker en viss del av vinsten i ett försök till att göra världen bättre. Men samtidigt försöker företagen spela på vårt dåliga samvete till att köpa just deras produkter. För, för varje gång vi väljer att köpa just dessa produkterna så väljer vi att inte köpa en likvärdig produkt från ett konkurerande företag och på så vis ökar intäkterna för det gällande företaget. Är företagens givmildhet endast en smart reklamkampanj som syftar till att tjäna pengar på vårt dåliga samvete?

Kommentarer
Postat av: Cissi

Jag tycker det är lite fånigt. Varför ska man behöva köpa något för att skänka pengar? Det är ju bättre att välja den produkt man vill köpa oberoende av vilket märke/fabrikat det är och istället skänka en del till välgörenhet. Jag vet, de flesta gör nog inte det, men det är ju bättre. Som t.ex. Pampers blöjor. Vi köpte Pampers ett tag, men har nu konstaterat att Libero funkar lika bra (iallafall just nu) och de är dessutom billigare/st. Så då kan vi ju skänka de där örena till välgörenhet ändå. Det borde vi ha råd med. Men om vi gör det? Nej...

2009-04-18 @ 11:05:27
URL: http://cissimagnesjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0