Gehör?

Jag spelar piano, men när jag spelar måste jag har noter och jag klarar inte alls av att spela på gehör. Detsamma gäller vid sång, jag är helt tondöv och kan inte ta en ton utan att det låter falskt och jag har inget som heslt gehör.

Vid språk å andra sidan har jag en form av gehör. För mig är det väldigt lätt att felfritt immitera allt som jag hör. Vare sig det gäller språk eller dialekter kan jag härma utan att jag bryter det minsta och jag klarar att pratar som om jag vore infödd med det språket eller dialketen. (Jag menar inte att skryta men när det gäller språk har jag väldigt lätt för det och jag vet inte hur många gånger jag har fått häpnande kompimanger för det.)

Men hur kommer det sig, är det någon utav er som har en förklaring till detta? Jag vet att språk finns i vänser hjärnhalva medan musik i höger hjärnhalva, men kan det var förklaringen? För när allt kommer omkring handla båda om ett sorts gehör, men hur kan jag ha det i ena fallet men inte i det andra? Ligger svaret i hjärnhalvorna trots allt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0