"Nu tar vi det här från början igen!!
Jag vet att det inte är lätt att göra saker som man tidigare inte har gjort det ,men i alla fall. Ska jag göra en ny saker försöker jag tänka logiskt och sätta mig in i nya saker om jag ska göra dom. - Jag vet inte om jag är ovanlig logisk, eller om, tja... Jag har aldrig fått hjälp med mina studier utan löst problem som har uppstått själv, hur mycket tid jag än ha fått lägga på det. (Enda gången jag har fått hjäl är av mitt ex A som är en guru på Excel och som har givit lite mig kurser.)
Min lilla ekonomielev... Jag har nu försökt förklara ett nollpunktdiagram muntligt i en bra stund eftersom jag inte har kunnat öppna de program de har jobbat i. Jag har ett stort fan av sokratespedagoik och började med det eftersom jag anser att det är ett bra sett att försöka egnagera en person och få henne/honom att tänka själv. "Den fasta kostanden är en rak linje, och vad innebär det om en linje är rak?" "Men vår linje är inte rak!" "Men vad är ni då gjort för fel om linje inte är rak och varför ska den fasta kostnaden vara en rak linje?" Och så fortsatte vi hela diskutionen... "Den rörliga kostanden och intäkterna är en stigande linje i förhållande till ökad volym och vad innebär det? Hur får man en stigande linje och varför är den linjen stigande? Den fasta kostannden och den rörliga kostanden är tillsammans den totala kostnaden. Där den totala kostnaden möter linjen för intäkterna är nollpunkten och hur får man fram det och varför är det så?" Hihi, "Nu tar vi det här från början igen", har varit en återkommande mening från min sida i eftermiddag.
*Skrattar* Hrm, när sokratespedagogiken inte längre fungerade blev det till slut "Nu gör ni så här!" Efter det blev det ett nollpunktsdiagram i alla fall. Fast, frågan är ifall min elev har förstått vad jag/vi har gjort?
Min lilla ekonomielev... Jag har nu försökt förklara ett nollpunktdiagram muntligt i en bra stund eftersom jag inte har kunnat öppna de program de har jobbat i. Jag har ett stort fan av sokratespedagoik och började med det eftersom jag anser att det är ett bra sett att försöka egnagera en person och få henne/honom att tänka själv. "Den fasta kostanden är en rak linje, och vad innebär det om en linje är rak?" "Men vår linje är inte rak!" "Men vad är ni då gjort för fel om linje inte är rak och varför ska den fasta kostnaden vara en rak linje?" Och så fortsatte vi hela diskutionen... "Den rörliga kostanden och intäkterna är en stigande linje i förhållande till ökad volym och vad innebär det? Hur får man en stigande linje och varför är den linjen stigande? Den fasta kostannden och den rörliga kostanden är tillsammans den totala kostnaden. Där den totala kostnaden möter linjen för intäkterna är nollpunkten och hur får man fram det och varför är det så?" Hihi, "Nu tar vi det här från början igen", har varit en återkommande mening från min sida i eftermiddag.
*Skrattar* Hrm, när sokratespedagogiken inte längre fungerade blev det till slut "Nu gör ni så här!" Efter det blev det ett nollpunktsdiagram i alla fall. Fast, frågan är ifall min elev har förstått vad jag/vi har gjort?
Kommentarer
Trackback