Vad har hänt med nattradion?

Jag har alltid varit en nattmänniska. Jag har inte alltid haft problem med att sova (som jag har nu) men jag har alltid föredragit att vara uppe sent om nätterna framför att stiga upp tidigt i ottan.

Om nätterna på sommaren när jag var ung brukade jag med mina hörlurar inkopplade till stereon sitta och lyssna på nattradio på P3. Det brukade spelas ny musik som jag gillade och som jag försökte spela in på kasettband utan att få radiovärdensprat med, det var roliga sketcher och tävlingar samt en timmes önskeradio. Till denna timmeslånga önskeradio hade jag alltid skickat in flertalet önskningar till under sommranas gång, både till mig själv och mina vänner och jag kom alltid med. Jag hade skrivit mina önskningar och förklaringar prydligt på fint bevpapper och var övertygad om att just det skulle få mina önskningar spelade (om det var det som avgjorde saken vet jag dock inte). Jag berättade för min pappa om mina låtönskningar och de nätter han satt i polisbilen och jobbade brukade han lyssna.

Sedan de där sommrarna har mitt radiolyssnande om nätterna blivit sporadiska. Lite här och där har det blivit när man har kört bil men inget återkommande. Så nu den senaste veckan då mina sömnproblem har varit värre än på länge har jag åter vänt mig till nattradion. Med radion inställt på P3 har jag legat och lyssnat i mökret nätterna långa i ett hopp om att jag skulle tröttas ut och somna. Somnat har jag inte gjort genom radiolyssnandet men det har fått mig att fundera på ifall pengarna till nattradion har tagit slut?

Nätterna på P3 är numera fylld med dålig musik och en manlig radiovärd med monoton röst. Önsketime finns inte längre (vad jag har hört i alla fall) men olika tävlingar är ersatta i dess ställe. Tävlingar som "hitta-den-gemensamma-nämnaren-bland-dessa-tre-låtarna" samt "Gissa yrket" återkommer istället varje natt. Tydligen finns all tid i världen nattetid på radion för på nattens "gissa yrke" gissades det till höger och vänster men ingen kom på den exakta jobbtiten hur lång tid det än tog. -Det rätta yrket var "brödpaketerare" så de kunde inte ge rätt för "matpaketerare" eller bara "paketerare" för det är uppenbarligen helt andra saker! Trots dåliga tävlingar är nog det värsta av allt nog ändå priserna de har i tävlingarna. De som deltar får på fullaste allvar välja mellan ett tandborstkitt eller en sovmaks!

Vad har hänt med nattradion? Har pengarna tagit slut?

Kommentarer
Postat av: Jamie

L ugn hihi

var du så het när du var ung??

Heller var det varmt om nätterna???

2009-07-28 @ 11:25:18
Postat av: Jeanna

Så jag stavar som en kratta! Mamma skrev samma sak ett mail till mig: "Har du en gång i tiden varit UGN? När var det? Det minns inte jag."

2009-07-28 @ 12:39:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0