Vänner vs. kompisar

Jag läster en frågespalt nyligen där en kvinna ställde en fråga till en professor i svenska. Hennes femåriga dotter hade ställt frågan "Vad är det för skillnad mellan vän och kompis?" och hon bad nu professorn om hjälp med en förklaring eftersom hon själv inte visste svaret. Professorn svarade att det inte fanns någon skillnad språkligt sätt utan att det var upp till var och en att bedöma.

Är det någon mer än jag som tycker att det är en skillnad på vän och kompis? För mig är kompis ytligare än vän och en kopmis behöver i mitt tycke inte alltid vara valt av en själv, tex "klasskompis". En vän för mig är å andra sidan är någon som står en nära.

Jag skulle vilja påstå att jag har många kompisar i min omgivning men bara några utav dessa skulle jag vilja kalla min vän. Men de vänner jag har håller jag nära och jag upskattar dom (och jag hoppas att ni som jag anser som mina vänner även vet att jag känner så för er!).

Jag anser att en av de finaste sakerna man kan ge någon är att ge av sin tid.
Det värsta som man å andra sidan kan göra mot en annan person är att ignorera henne/honom. (Ah, tänker ni och håller inte med...det är ju tex mycket värre att tex misshandla någon. Svaret på den frågan psykologiskt sätt är nej. Ignorerar man någon är man inte värd någonting, man är inte ens värd att bli uppmärksammad. Men om man tex blir misshandlad är det i alla fall någon som lägger märke till en och anser att det är värt att lägga ner tid på en även om det så är av negativ börd.)

Mitt ex kallade mig förr i tiden för "sambandscentralen" för att jag ofta ringde runt och för att jag donade och hade mig, men det har jag nu slutat upp med när det gäller flertalet av mina kompisar.  - Inte för att jag på något sätt är sur eller arg på dom, inte alls (för det är jag verkligen inte) utan anledningen har med att göra att jag kände att jag inte fick något tillbaka. (Som sagt, jag har slutat upp med att var snäll "på ett dumt sätt").

- Förr ringde jag kompisar som aldirg själv ringde upp mig. Dom har jag slutat att ringa till eftersom de uppenbarligen anser att jag inte är värd att ring upp.
- Förr kunde jag fråga kompisar och de ville åka iväg och hitta på diverse saker, oftast sa de nej och de hörde heller aldrig av sig till mig och frågade liknade saker. Dom har jag slutat fråga.
- Förr bjöd jag hem kompisar titt som tätt men ingen har brytt sig eller orkat komma sedan det blev slut mellan mig och A så nu har jag skitit i det. (Ingen av mina kompisar har varit hemma hos mig sedan det blev slut med A, fastän i stort sätt alla har varit hembjudna under denna tiden.) Jag vet att du har hört av dig Marina och velat komma, men när du har frågat har jag bara inte varit på humör, förlåt!
- Vissa kompisar har valt att struntat i mig så länge jag har varit singel, men när jag har varit ihop med någon har de helt plötsligt velat umgås igen. Dessa kompisar är inget jag tänker prioritera i första taget. (Passa det inte att umgås när jag är själv och kanske behöver det som mest, så behöver dom inte bry sig nu heller anser jag.)

Jag tänker inte lägga ner energi på folk som inte är villiga att göra detsamma på mig, så jag har slutat upp med det nu. Åter igen är jag varken arg eller sur över denna situationen! (Om jag är något, så är jag möjligtvis besviken.) Jag kan hantera att folk inte vill umgås eller ha kontakt med mig och jag är inte i behov utav att alla ska tycka om mig.  Men jag har nu slutat upp med att vara destruktivt snäll för när det kommer till kritan så gynnade det inte mig.



 

Kommentarer
Postat av: Marina

vänner är de som man väljer själv! Själv anser jag att vänner är den "familj" man väljer ens riktiga familj kan man ju inte välja man får dem på köpet liksom..=)

Jag håller med dig, jag har oxå slutat att lägga ner energi på de som aldrig hör av sig tillbaka...känner mig besviken för att vissa inte har engagerat sig mer nu när jag fått Hanna men nu märker man vem som är ens vänner och som bryr sig!

Kram

2009-01-12 @ 08:47:04
Postat av: Jeanna

Vad fint sagt, att ens vänner är den familj man väljer själv! :o) Men jag håller med dig, visst är det så!

Marina: Jag vet att jag har varit en usel vän till dig det senaste året! Jag vet att det inte är en ursäkt (inte på långa vägar) men jag hoppas att du i alla fall kan se det som en förklaring: Jag har stundtals mått skit rent ut sagt (sedan det blev slut med A) och jag har väl i ärlighetens namn haft fullt upp med att ta hand om mig själv för att kunna eller orka angagera mig i någon annan. Jag vill att du ska veta att jag inte skiter i dig, det gör jag verkligen inte även om det kanske kan tyckas så! Hur som helst så vill jag att du ska veta att jag har väldigt dåligt samvete för att jag inte har varit och hälsat på dig och Hanna! Du har mitt ord på att jag nu (när jag mår bättre) ska försöka bättra mig! Kram på dig, gumman!

2009-01-12 @ 09:05:26
Postat av: Emmisen

Känner lite dåligt samvete nu. Men jag tycker ändå att jag har hört av mig till dig, men kanske inte så mycket som jag borde. Jag har med haft fullt upp och haft stunder då jag själv inte mått så bra. Har ju frågat dig ett flertal gånger om ni vill komma hit när ni är i krokarna. Men ni verkar inte ägna någon tid här nere. Vi får ta och ses snart i alla fall...Kramiz

2009-01-12 @ 15:20:59
URL: http://emmisenslilla.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Joda Emma, visst har du flera gånger frågat om jag och Chrisse vill komma och hälsa på er när vi är i krokarna. Men som du skriver är vi två i stort sätt aldrig nere i Blekinge tillsammans (det är bara jag som är där pga Chrisses jobb).

2009-01-12 @ 16:36:21
Postat av: Marina

tack Jeanna för det du skrev! Men jag är absolut inte arg på dig!!! Det måste ha varit väldigt jobbigt att bryta upp när man har hus ihop! Och man måste få må dåligt en tid efteråt innan man kan må bra igen! Och nu verkar du ha det bra med Christoffer och det är jag glad över!

Kram

2009-01-13 @ 21:45:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0