Moraltest del 1

Har länge tänkt att jag skulle testa moralen på er läsare. Jag har nu beslutat att jag ska lägga upp ett ämne i veckan där (jag hoppas) ni kommer att svara på. Mina åsikter på frågan kommer jag att publicera när veckan har gått. Veckans ämne rör döden.

Är det acceptabelt att döda i följande fall...
1. Att begå självmord?
2. Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö?
3. Att döda i självförsvar?
4. Att döda en människa för att rädda tio liv?
5. Att ge en seriemördare dödsstraff?
6. Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider?

Kommentarer
Postat av: Linda B

Jag ska svara på dina frågor men jag kommer inte att diskutera svaren (om det nu är någon som anser annat och längtar efter konflikt).



1. Att begå självmord? Skulle mina barn dö då tycker jag det är upp till mig om jag vill leva vidare eller inte, andra får helt enkelt stå ut.



2. Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? Absolut. Förstår inte att vi inte reda kommit dit... djur får vi avliva...



3. Att döda i självförsvar? Ja, det tycker jag.



4. Att döda en människa för att rädda tio liv? Jag vill inte vara den som måste döda den människan.



5. Att ge en seriemördare dödsstraff? Innerst inne tycker jag det och sedan vet jag hur förlegat det är. Men skulle någon döda mitt barn då skulle jag vilja döda denna.



6. Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider? Absolut inte och ändå bär jag läder skor och äter kött. Fy på mig.

2009-08-07 @ 21:16:49
Postat av: Susanne

1. Självmord? Ett sådant är alltid tragiskt och begås av någon som mår mycket dåligt och inte ser någon utväg eller något ljus i tunneln. Mår man så dåligt är man antingen fruktansvärt desperat eller så är man kliniskt deprimerad, dvs sjuk, och ett sjukdomstillstånd är ju som bekant svårt att rå över. Därför blir frågan om självmord är rätt eller fel lite konstig för mig. Att en frisk person skulle bedöma en svårt sjuk människas desperata handling som "FEL" känns lite ego och mycket oempatiskt tycker jag. Den självmordsbenägne skadar sig själv av desperation och inte för att "straffa" sina nära och kära, och hur tragiskt det än är för alla inblandade (inte minst för den sjuke, desperate individ som faktiskt mår så dåligt att han ger upp sitt liv i förtid)så är döden en del av livet och något som vi alla möter, och om vi älskar kommer vi också att förlora förr eller senare. Det kan vi aldrig skydda oss mot.



2.I teorin är dödshjälp en självklarhet, men hur ska vi lösa det i praktiken? Vem ska vara bödel och hur ska det hela övervakas och skyddas mot "felbehandlingar" och missbedömningar och organhandel etc?



3. Jag tycker aldrig det är rätt att ta en annan människas liv men skydda sitt eget liv måste alla få göra, så står det mellan X eller mig så kommer jag att göra vad som krävs för att rädda mig själv (eller den närstående som är i livsfara).



4. Nej. Vem är "Gud" nog att bedöma vilka människoliv som skulle vara mer värda än andras?



5. Nej. Skulle någon kallblodigt döda min familj är jag medveten om att min spontana känsla såklart hade varit "dö ditt fanskap, och dö en plågsam död!!!" MEN jag tycker inte att ett demokratiskt samhälle år 2009 ska basera sitt rättssystem på tankegångar som "öga för öga, tand för tand". Det fungerar inte brottsavskräckande, risken att en oskyldig dör pga mänskliga missbedömningar är gigantisk (detta sker hela tiden i de länder som tillämpar dödsstraffet) och hur lär man ut att det är fel att döda genom att själv döda?



6. Vet jag att djuren levt ett naturligt och bra liv och avlivas på ett snabbt och säkert sätt så de inte lider, har jag inga problem med att äta kött, ägg etc. Är förhållandena de motsatta skulle jag aldrig bära päls eller medvetet köpa ägg och kött från de plågade djuren. Jag känner inte att jag inte kan leva utan kött, så jag har haft tankar på att bli vegeterian, men det är lite krångligare- iaf i början misstänker jag- så jag har av bekvämlighet och gammal vana fortsatt med köttintag då och då! :) Men om framtiden kräver det ställer jag nog om rättså snabbt för det finns mycket vegetarisk mat som jag bara äääälskar...



2009-08-07 @ 23:38:26
URL: http://susalull.wordpress.com
Postat av: Jeanna

Tack för att ni har svarat, Linda och Susanne! Ni är änglar!

2009-08-08 @ 00:00:50
Postat av: Marina

1. Svårt detta med självmord, vissa tycker att det är fegt och själviskt. Jag kan nog tycka att det beror på, vill JAG inte leva är det mitt val men hade någon nära anhörig till mig tagit livet av sig och inte skrivit något brev eller förklaring hade jag nog blivit väldigt ledsen och frågande...svårt som sagt



2.ABSOLUT! Jag ser dagligen människor som plågas som bara vill somna in, de tycker de har levt sitt liv.



3. Ja hade någon försökt döda någon jag håller kär hade jag nog kunnat döda den personen framförallt om det gäller mitt barn! Men helst vill man ju slippa döda någon!



4. ja fast jag skulle helst vilja slippa.



5. Absolut! Ruttna i fängelset är bara rätt åt den som kan döda fflera andra människor utan att bry sig! Kasta bort nyckeln!



6. Man blir ju lite kluven, jag vill inte att djuren lider ändå äter jag kött. Jag hade nog saknat det om jag blivit vegetarian men försöker köpa sånt som inte är testat på djur och ekologiskt!

2009-08-08 @ 11:59:27
Postat av: Jeanna

Tack för ditt svar, Marina!

2009-08-08 @ 17:26:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0