Var vi på månen?

Jag till hör de människor som inte är helt övertygade att månlandningen den 12 juli 1969 ägde rum.  Det är mycket möjligt att vi har varit på månen senare, men att vi var där sommaren 1969 är jag inte så säker på. Det finns flera olika konspirationsteorier när det gäller månlandningen, personligen skulle jag välja att luta mig mot kalla kriget.

Under "The Space Race" under Kalla Kriget hade Sovjetunionen stora framgångar; Det var först med att skicka upp en farkost i rymden,  först med att skicka upp en bemannad rymdraket och föst med lyckas får en människa, Yuri Gagarin, att cirkulera runt jordklotet. USA låg vid denna tiden i ett stort underläge och USA´s prestige var i riskzonen. Regeringen i USA ansåg att det var vitalt för USA att vinna kalla kriget, men att komma ikapp från sin underläge hade tagit tid samt att skicka en bemannad farkost till månen hade varit både dyrt och riskabelt för USA.  Men så, ett tu tre...var USA helt plötsligt först på månen...


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag tror visst på någon form av Gud! Min tro ligger dessutom väldigt nära bibelns bild av den allsmäktige fadern... även om jag personligen har en känsla av att Gud inte kan vara könsbunden, det måste röra sig om någon/något som står över kroppens fysiska begränsningar.



Däremot tror jag inte på bibelns beskrivning av Jesu liv. Möjligtvis fram till korsfästelsen, med vissa undantag (vatten till vin, gå på vattnet och det där med att bota de sjuka via handpåläggning).



Sen ska det väl tilläggas att jag inte håller med om bibelns regelverk bara för att jag också tror på Gud. Bibeln är skriven av människor, vilket är punkt 1 på listan över varför den inte borde kallas för "Guds ord"...

2009-04-20 @ 06:20:58
URL: http://cissivarning.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Jag ber om ursäkt, att ditt sett att besriva meningen med livet och synen på livet efter detta, tolkade jag det som att du inte trodde på en Gud.

Jag anser också att Gud inte är könsbunden och jag håller med och kristendomens syn på tre-eningehet, dvs att fader, sonen, heliga anden är samma person i olika skepnader. Dock menar jag att detta inte bara gällde för Jesus utan det gäller för alla människor. Vi är alla Gud, det är inte bara Jesus som är/var Guds son utan vi är alla det.

När det gäller bibeln ska jag tycka att man ska vara försiktig och man ska granska de mycket kritiskt.

För det första är inget i nya testamentet skrivet av Jesus. De första evangelierna, Matteus och Johannes, är skrivna 40 och 70 år efter Jesus död. De har därmed skrivit samman Jesus tro och liv utifrån historier som de har hört muntligt. För det andra är bibeln översatt från Grekiska och när något översätts på det sättet till så många språk är det svårt att få det som skrivs ”korrekt”. För det tredje har bibeln genomgått revideringar. Kejsare Konstantin var den första kristna Kejsaren och han införde kristendomen som statsreligion. År 325 på det första konciliet i Nicaea beställde Konstantin en ny bibel och evangelier som exempelvis beskrev Jesus med mänskliga drag osv togs bort och alla de evangelier som inte passade in eller var ”rätt” brändes på bål.

Tex så har apokryfer hittats under senare år och det är långt ifrån alla inom kristendomen som har erkänt dom. I Tomasevangeliet i apokryferna står det bland annat: ”Lift a stone and you will find me, spilt a piece of wodd and I am there”. Denna meningen hade varit förkrossande för Kristendomen eftersom Jesus ord då hade bevisat att man inte behöver kyrkor utan att Gud finns överallt.

Ett annat problem jag har med nya testamentet är smutskastningen av Maria Magdalena. MM var varken den prostituerade kvinnan Jesus kom i kontakt med eller den kvinna som vid en måltid tvättade hans fötter med sitt hår. Dessa två kvinnor hette visserligen både Maria men ingen utav dom var MM utan krykan har bara påstått detta för att smutskasta MM och för att ta ifrån henne och kvinnor för övrigt makt och ställning. MM var ledaren för lärgungarna och den högsta i skaran efter Jesus (hon var alltså inte hans fru). I Maria Magdalenas evangelium finns flera historier berättade som bekräftar detta, att MM var det högst uppsatta i läran efter Jesus.

Men läser man bibeln med kritiska ögon, apokryferna samt en massa andra liknande texter så tror jag att man får en rätt bra bild av vad Gud är, det är vad jag har kommit fram till i alla fall...

2009-04-20 @ 15:40:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0