Språkbegåvad kille

Det är viktigt för mig att ha en pojkvän som är allmänbildad och smart. Jag behöver någon som jag kan diskutera med och som kan utmana mig i diskussioner. Som tur är är Chrisse både smart och allmänbildad. Exempelvis när han gick i ettan hade han gjort klart fyrans böcker och tyckte sedan att skolan var skittråkig eftersom lärara därefter inte hade uppgifter till honom och han bara fick sitta av tiden mer eller mindre. (Och jag förstår honom!)

Det som han mest ha imponerat på mig hitentills är hans språkbegåvning. Chrisse har endast läst engelska och tyska. På pappret borde jag då vara bättre på språk än honom; Jag kan flytande engleska, har läst tyska i fyra år, samt att jag har läst spanska, latin och franska i ett år. Därutöver har jag bott i Spanien och då även snappat upp lite katalanska.

När vi var i Holland stannade vi och åt på ett hotell. Vid bordet där vi åt satt en skyllt på flamländska och hur mycket jag än försökte tyda skyllten lyckades jag inte. "Undra vad det står?" sa jag till Chrisse. Han tittade på skyllten och sa sedan att den uppmadade gästerna att sätta brickorna i stället när de var klara. Mycket riktigt hade han rätt! När vi var i Polen över nyår försökte vi hitta någonstans att äta på nyårsdagen. Tyvärr var mycket stängt men vi hittade till slut ett ställe. På dörren satt en lapp som Chrisse tittade på och han sa då att köket var stängt och att man bara kunde beställa dricka. När vi kom in visade set sig att Chrisse hade haft rätt även denna gången och hur fasiken hade hade kunnat tyda det förstår jag inte! Han kan tex även läsa tidningen på exempelvis italienska och förstå innehållet... Den killen imponerar på mig!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Inte illa alltså!

2009-05-16 @ 16:09:40
Postat av: Jeanna

Mmm, instämmer. Hoppas våra barn blir lika smarta! ;o)

2009-05-16 @ 18:37:21
Postat av: Jamie

Jag är grym på arabiska, så är det något du vill veta så säg bara till! Kan allt och lite till hihi

Typ som macgyver :)

2009-05-17 @ 00:50:54
Postat av: Jeanna

Ja, du är ju det! Får vi flyttar till mellanöstern eller nordafrika tar vi med dig som tolk!

2009-05-17 @ 01:06:19
Postat av: Jeanna

...som betalning för tolkningen kan du få Prinsessans Madelienes adress eller något från Jill Johnsson. ;o) Du vet, Chrisses adressbok är inte dålig och du är väl lite småkåt på båda dom?

2009-05-17 @ 01:11:24
Postat av: Jamie

Tja!

Det hade inte gjort ont :)

2009-05-17 @ 03:15:09
Postat av: Jeanna

Okej, då säger vi det!

2009-05-17 @ 10:14:56
Postat av: chrisse

nä, jag har inte läst tyska heller. Självlärd.

Engelska är enda språket jag läst i skolan, gillade inte spårk och grammatik då.



Gillar fortfarande inte grammatik men kul att kunna förstå och göra sig förstådd på olika språk.



2009-05-18 @ 20:52:23
Postat av: Jeanna

Sorry, då hade jag fel ang. tyskan! Men då är du bara ännu mer imponerande på mig! PUUUUUSS!

2009-05-18 @ 20:54:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0