Eurovisiontankar

Eftersom jag är hemma själv tittar jag på melodifestivalen. Är väl inte speciellt intresserad i år för jag vet att Sverige inte på långa vägar kommer att vinna... Vi skulle ha skickar Sarah Dawn Finer eller Sofia istället om vi skulle ha haft någon chans. Men här kommer mina tankar från kvällen som jag skriver löpande under tävlingens gång:

- Öppningssermonin har precis varit och det kostade visst 10 miljoner kronor. Hur räknar man då undrar jag? Vad ingick i de kostnaderna?
- Fjolårets vinnares jacka fastnade i "flyganordningen" på ryggen. Hur mycket han än slet fick han inte väck det. Kul!  Han ser lite småstöddig ut så han behövde kanske bli lite "grounded" med den händelsen. Hur lång tid tog det föresten att fixa hans frisyr? (Föra årets vinnare alltså.) Shit vad staylad det var! Har några västerländska stylister varit framme och fixat hans frisy för den känns ju knappst ryskt? En annan fundering, hur ser hans hår ut på morgonen när han vaknar? Inte så i alla fall!

- Jag har fortfarande inte förstått varför Israel är med i Eurovision?
- Sjunger Frankrike alltid sina låtar på franska? Visst att de är stolta över sitt land och sitt spåk, men kom igen Frankrike!
- Sverige skötte sig väl hyffsat, även om jag inte gillar låten. Men, vad hade hon för urrigning på klänningen? Gillade jag inte alls! Scenföreställningen gillade jag inte heller helt, var för stillsam för min smak. Det hade varit finare med dansande par...
- Färgerna på scenen under Portugals bidrag känns som en LSD-tripp.
-Islands sångerska kan då sjunga! Jättesöt också men bra scennärvaro. Men vad var det för delfiner i bakgrunden?
- Ska inte Greklalnds sångare knäppa upp skjortan lite mer eller försöka komma i något tightare byxor? Herre gud! Hur länge tog det föresten att raka hans bröst? Och vad är det för handrörelse han kör med? Försöker han hypnotisera publiken? Hade han inte varit så slibbig hade grabben varit riktigt snygg!
-Är flätor stort i Armenien?
-Kunde Ryssland inte hitta någon annan som kunde sjunga lite bättre? Och hade flickstackarn fått stränga oder om att hon inte fick röra sig på scenen? Hon stod ju helt prickstilla! Eller la dom så mycket pengar på öppningssermonin att dom inte hade pengar över till en koreograf åt henne?
-De paljettprytta handskarna som sångerskan från Azerbaijan bar hade jag velat ha, resten av kläderna tjejerna bar på scen såg ut som en Harlequinparodi.
- Var är det för fula kepsar bosniens sångerskor har? Och om de endå har sminkar sångarnen så mycket, kunde han även inte ha fått lite maskara också?
-Jaha, så "hora" betyder dans i Moldavien.... Den låten kommer säkert Östeuropa rösta på.
-Maltas låt var bra hon kan sjunga tjejen! Helt klart den vackraste scenografin också hitentills! Men, hm, liknar hon inte lite Kicki Danielsson i ansiktet?
- Estlands sångerska är väldigt vacker! Älvlik!
- Danmark: Jag gillar jeans, och väst på killar. Snyggt! Men, var han tvungen att ha scarfen runt halsen? Jag gillar låten annars och rytmen samt sångarens engelska uttal. Fast, vad är det för bredbent knöböjningar han kör med? -Ser ju ut som han rider på en häst!
- Tyskland: Inte många killar hade tagit på sig silverfärgade, tighta och paljettprydda byxor! Vad f-a-n var det för något? Det var inte snyggt på en kille! Och han han pratat ihop sig med Greklands sångare eftersom de kör samma siil med väldigt uppknäppta skjortor? Han kanske även skulle ha bett om att få låna rakhyveln av Grekland för hans fjun på bröstet såg ju löjligt ut! (Ska vi gissa att Turkiet röstar på den låten!)
- Hur tänkte dom som fixade scenkläderna till Turkiet? Vi sätter röda magdanskläder på tjejena och killen i en grön skogsmullekostym? Ska vi gissa att de får höga poäng av Tyskland?
- Almabien, hur tänkte man där med en turkus, pajettprydd kropsstrumpa? Otäcka clownmasker med! Blä!
- Att Norge är storfavorit förstår jag inte. Är takten i låten lånad från Östeuropa? Men länderna därifrån kommer ju tyvärr att rösta på den låten.
- Stövlarna Ukrainas sångerska har gillar jag. Men vad är det för lättklädda gladiatorer? Chippendales från Italien? Och de sjunger på engeslka, kors i taket! Förstår inte heller att den låten kan vara favorit? Stackars människa som heter Svetlana!
- Rumänien, den låten tyckte jag var hyffsat bra! Och tänka sig, ett östland till som sjunger på engelska! Vacker scenografi dessutom!
-Oops! Den brittiska sångerskan blev lite slagen av den ena violinisten. Hon sjunger väldigt bra men lite tråkig låt med tanke på upphovsmännen. Synd!
- Findlans bidrag har en bra refräng, men hade de inte kunnat skippa rappen? Var det även nödvändigt att bära en svart truckerkeps? Helt okej låt annars vilket känns ovanligt att säga om Findland.
- Spaniens bidrag känns turkiskt eller grekiskt, men den kommer säkert att få röster och är helt okej. Gillar sångerskans klarblåa ögonskugga.

Jaha, det var startfältet det. För mig känns ingen låt som "Wow". Men de som är bäst enligt mig är Danmark, Island och Malta även Rumänien, Finland och Spanien var helt okej... Men var jag tvungen att välja en blir det Danmark. Pratade precis med mamma och hon hade Malta som etta och Danmark som tvåa. Av sms från Jamie fick Danmark hans röst.

- Är det för mycket begärt att värdlandet skaffar programledare som faktiskt kan prata engelska och franska utan fruktansvärd brytning? Enda gången det inträffat som jag minns är Grekland som hade en amerikansk värd.
- Väldigt snygg "vattenbalett" som pausunderhållning!
- Vad var det jag sa, Tyskland gav tio poäng till Turkiet.
- Vad konstigt att Sverige gav tio poäng till Island och tolv poäng till Norge! Hm, men Danmark fick inte poäng av oss, va? Sarah var i alla fall väldigt bra som poänggivare!
- Känns som att Norge kommer att ta hem allt, hm... Shit vilken ledning!
- Lettlands poänggivare kör också med jädrigt uppknäppt skjorta! Men shit vad hårig han var!
- Hm, konstigt att Spanien fick tolvpoäng av Andorra. Lite skumt att de inte har fått poäng innan.
- Åh, UK har snyggingen från Blue som poänggivare! Jag har alltid tyckt att han påminner om Brad Pitt.
- Vad fan har Bosniens poänggivare på sig? Och var var det för ett jädra hårband?
- Oj, Tyskland fick bara ett poäng av Turkiet!
- Näää, det hade man ju aldrig kunnat gissa! Cypern gav tolv poäng till Grekland.
- Nää, gav Irland UK 10 poäng.
- Danmark gav 8,10 och 12 poäng exakt som Sverige.
- Fan vad alla tjatar om hur söt Norges sångare är! Visst, han är lite gullig men inte sååå mycket! Näää!

Jaha, Grattis Norge. Inte för att jag förstår mig på låten, men kul att ni vann! Grattis till Island på andra platsen! Skandinavien i toppen för en gång skull! Jippi!

En liten spökskrivare på sista kommentaren (dvs, inte jag):  "Sverige fick inga poäng av Latvia, så mycket de själer från oss så kan de väl ge oss lite poäng?"

Kommentarer
Postat av: Jamie

Tankar nyss hem danmarks låt. plus album.

Riktigt bra skiva. Brinck heter skivan.

2009-05-17 @ 00:52:55
Postat av: Jeanna

Tack för tipset. Tog precis med hem albumet. Undan gick det på ett par minuter! ;o)

2009-05-17 @ 01:05:25
Postat av: Marina

ja haha ibland blir man bara förvånad vad de har på sig eller gör på scen...man bara suckar!! =)

Men tycker ändå det är roligt att titta, vi har en egen röstning innan...men våra kom inte med....

Ha det gott!

Kram

2009-05-17 @ 10:56:18
Postat av: Hille

Jag såg inte tävlingen igår men kollade in vinnaren på youtube! Hm ,visst va han gullig och lite småcharmig med fiolen....men nä låten va väl inge vidare!!! Håller med om att Sarah eller Sofia skulle ha funkat bättre...

2009-05-17 @ 11:00:44
Postat av: Jeanna

Marina: Aha, så ni brukar köra omröstning? Vad kul!

Helen: Oj da, trodde att du var en "melodifestivalbög"? (Inget illa menat!)

2009-05-17 @ 23:34:14
Postat av: Hille

Jag är inte så intresserad av melodifestivalen nu för tiden nä! Det var helt enkelt bättre förr..

"melodifestivalsbög" är jag endast ibland när jag druckit en skvätt alkohol för mycket och tvingar omgivningen att lyssna på Carola, Lena, Kicki o de andra..och helst ska alla sjunga oxå! Hmm, ett drag jag kanske borde skämmas en smula för..

Schlager är inget jag väljer att lyssna på i nyktert tillstånd! Skulle bara säga det.

2009-05-18 @ 11:52:57
Postat av: Jeanna

Jag är egentligen inte heller intresserad av festivalen längre. Är jag hemma så kanske jag tittar om det inte finns något annat. Jag såg inte den svenska uttagningen i år i alla fall och hade jag inte varit hemma i lördags hade jag inte grämt mig för det. Schlager lyssnar jag nästan aldrig på annars...

Aha, hihi jag trodde faktiskt att du hade schlager i blodet annars? ;o) Fast, vi har ju inte umgåtts på väldigt länge...antar at vi inte känner till varanda längre. ;o)

2009-05-18 @ 12:58:20
Postat av: Malin

Heheh, kul att vi hade många liknande tankar, i stort sett allt var samma saker som jag och Fredrik satt och diskuterade, det där med kavajen som fastnade var jag dock ensam om att se här hemma. Jag tyckte i alla fall att kvällen var roande trots alla sömnpiller till låtar :)

2009-05-18 @ 16:36:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0