Appråpå diadem

High School i USA är olik vårt skolsystem i Sverige. Medan man i Sverige väljer att gå på en ihopplockad linje väljer man i USA vilka kurser man själv vill läsa (vissa måste man läsa men sedan är det fritt fram att välja bland de andra kurserna). Bland annat finns det två olika nivåer på engelska man kan välja bland, dels en "vanlig" kurs och sedan en som kallas "Challenge English". Challenge-kursen är till för dom som planerar att läsa vidare på College och vill man gå på ett av de mer prestigefyllda College är det ett måste att ha läst den nivån på engelska.

När jag kom till SHHS blev jag plasserad i en vanlig engelskaklass. Halvvägs in i terminen hade alla i min årskurs (jag var en "Junior", dvs jag gick i 3:an) ett engelskatest. Testet bestod av 40 styken meningar som man grammatiskt skulle rätta. Man skulle kunna skillnaden på which, who och whom, skillnaden på it´s och its, skillnaden på capital och capitol osv. I hela årskursen var det bara jag och en annan kille som hade alla rätt och till följd blev vi uppflyttade till Challengenivån. Första dagen i min nya klass skröt läraren om hur duktig jag var och jag ska väl ärligt säga att jag var lite stolt. Några dagar senare började vi med litteraturkunskap i klassen och hade bland annat högläsning på följande dikt skriver av Emily Dickenson.

Beclouded

The sky is low, the clouds are mean,
A travelling flake of snow
Across a barn or through a rut
Debates if it will go.

A narrow wind complains all day
How some one treated him;
Nature, like us, is sometimes caught
Without her diadem.

När dikten var läst var det flera i klassen som undrade vad ett "diadem" var för något. Läraren frågade då ifall någon utav oss visste och jag räkte då upp handen. Behöver jag förklara att klassen blev imponerad över att jag kunde sådana gammaldeags ord på engelska? Hrm, sedan sa jag inte att vi använde det ordet på svenska... ;o)

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Haha:) synd att där inte stod smorgasbord också^^

2009-05-11 @ 16:12:24
URL: http://cissivarning.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Hihi, jag man får ju vara lite finurlig!

2009-05-11 @ 18:08:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0