American baking

Säga vad man vill om USA, men de vet i alla fall hur man bakar utsökta bakverk! Både färger, former och smak är så olikt de svenska traditionerna. Inte för att jag vill se ner på de svenska recepten och den svenska kreativiteten, men i mitt tycke ligger Sverige långt efter USA på den punkten! 

När jag ska baka föredrar jag mycket hellre att baka något amerikanskt än svenskt. Men tyvärr finns det så mycket i bakväg i amerikansk stil som inte går att få tag på i Sverige... Snyft!


Mina cupcakes, som tillhör mina favoriter, har jag bjudit några utav er på...

Kommentarer
Postat av: Cissi

Jag måste ha missat nåt för jag har tyckt att de amerikanska bakverken SER så himla goda ut men sen när man smakar dem smakar det bara socker... :-( Har väl inte hittat rätt cookies helt enkelt! Jag tycker det finns MÅNGA goda svenska bakverk! Mariabullar a.k.a. elefantfinnar :-) är ju bara såååå gott!!! Och napoleonbakelse. Kanelbullar, Butterkaka, Hallongrottor, Kolabröd, Gula rutor... Oh!

2009-05-11 @ 21:19:09
Postat av: Jeanna

Delvis håller jag med dig! Det finns mycket saker som bara smaka socker osv. Men tricket är att satsa på att smaka hemmagjorda bakverk i USA. Eller visst finns det mycket ute också som smakar bra, men då ska man köpa dom i riktiga bagerier och inte i mataffärer där de är fullproppade med olika konserveringsmedel.

Jo, Sverige har mycket gott också...men i min värld slår USA Sverige! ;o) Fast, vi kan enas om att vara oense på den punkten.

2009-05-11 @ 21:38:26
Postat av: Cissi

Kan ju vara jag som handlat på fel ställen... Får göra nya kaktester nästa gång vi är där.

2009-05-12 @ 09:39:07
Postat av: Lotta

När jag var i Chicago smakade jag bakverk på ett flertal fina bagerier o.dyl. men inget smakade lika gott som här hemma. Och det som finns i affärerna där ska vi inte bara tala om! Usch va äckligt allt är! Men visst finns det helt ok kakor fast inte mycket bättre än här, snarare tvärtom.

2009-05-12 @ 10:06:50
Postat av: Jeanna

Cissi: Det kan också vara så att du och jag har olika samk helt enkelt... Eller får jag baka en kavalkad av mina amerikanska favoriter och bjuda dig på så får du har smakprovning! ;o)

Lotta: Chicago? Inget ont om Midwestern, men jag anser att bakverk är mycket bättre i södern! Om man ska hitta de godaste sakerna i USA ska man hålla sig till södern och prova antingen hembakade eller från bagerier.

Men, som sagt, det kan också vara så att vi har olika smak...

2009-05-12 @ 12:01:38
Postat av: Cecilia

Leta reda på hemsidan till "The english shop" som ligger i Göteborg. De har massor av produkter som ser ut precis som de amerikanska - Principen verkar vara starka färger, gulliga teman och sjukt mycket strössel:)

2009-05-13 @ 09:25:55
URL: http://cissivarning.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Tack för tipset, Cecilia!

2009-05-13 @ 10:14:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0