Korkad juridiklärare?

(Med tanke på mitt förra inlägg.)

När jag pluggade på gymnasiet läste jag bland annat en kurs i juridik. På en lektion kom vi in på skadestånd och den medelålders, manliga läraren förkunnade att i Sverige hade vi väldigt låga skadestånd i tex förhållande till USA. Som exempel berättade han att han dagen innan hade läst om en  mamma och hennes dotter som hade blivit våldtagna av en neger (hans ord). Han fortsatte med: "Och det är ju inte så kul att bli våldtagen av en neger så de fick 1 miljon i skadestånd var."

Jag blev helt stum när läraren yttrade dessa orden? Va? Är en våldtäckt olika beroende på om det är en svart eller vit som utför den? Och skulle skadeståndet vara lägre om det hade varit en vit man? Och varför använder han skällsordet "neger"? Jag blev så stum att jag inte kunde yttre ett ord (vilket jag idag ångrar!).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0