Rita hus

Jag älskar hus och arkitektur! En av fördelarna med att åka till storstäder är arkitekturen man kan bevittna och jag kan gå gata upp och gata ner och bara beudra hus (ni ska se mina foton från bland annat Sydney).

När spelet "Sims" först kom ut köpte jag det, men jag struntade fullständigt i själva spelet och jag tror inte ens att jag har spelat det någon gång. Istället startade jag upp spelat, fuskade till mig en massa pengar, pausade spelet och sedan satte jag igång att bygga olika hus som jag sedan inredde. -Det var ju det som var det roliga med spelet i mina ögon och jag vet inte hur jäkla många hus jag byggde!

Något annat som jag gillar är att titta på ritningar eller floorplans av hus. Har jag ibland svårt att sova kan jag ibland logga in på amerikanska sidor och titta på husritningar och sedan fördriva tiden med att ändra på de ritningarna tills de blir som jag hade velat ha dom. (Jag har faktiskt en gång i tiden fuderat på att bli arkitekt med pluggade på fel linje för att kunna söka vidare.) Ni som känner mig vet vilken samling jag har på amerikanska husritningar i min "lilla" pärm och hur många olika kataloger och böcker jag har utöver det. (Varför jag just gillar amerikanska husritningar är bland annat för att måna sovrum har egna badrum och klädkammare entlig de ritningarna vilket jag föredrar.)

En annan "förmåga" (eller vad man ska kalla det för) är att jag kan se på hus och rum med andra ögon och inte se hur det ser ut idag utan hur det kommer att se ut  om man ändra på saker. "Om man flyttar den väggen, byter ut fönsterna, änrdar på taket och golvet..." Jag får liksom utan vidare bilder i mitt huvud på hur man skulle kunna göra om hus eller rum som inte fungerar och/eller ser för jäkliga ut. Jag har haft lite diskutioner med folk om rum eller hus som från början inte har sett mycket ut...


Kommentarer
Postat av: Cissi

Huset på bilden ser spännande ut.

2009-07-20 @ 14:03:48
Postat av: Jeanna

Mmm, en amerikanskritning som jag inte har ritat eller ändrat på som jag hittade....

2009-07-20 @ 14:16:08
Postat av: Anna

Vi har gjort en planritning på hur vi vill ha vårt hus men tyvärr alldeles för dyrt att bygga det här nere i Skåne. Hade varit superskoj annars! :)

2009-07-20 @ 19:12:05
Postat av: Jeanna

Det är roligt med hus och dess ritningar. Särskillt om man får till det som man själv vill ha det. Mmm, sedan är ju nackdelen att det kostar en massa mer om man har ritat huset själv. Jag ritade själv ett hus i höstas som är ett hust som jag hade velat ha. Inget överflöd på något sätt men ändå gott om utrymme och allt sådant som jag hade velat ha i ett hus. När jag räknade på vad det skulle kosta att bygga landade det på runt 5 miljoner utan tomt. Nej, det huset kommer inte att bli av!

Hoppas ni hittar ett hus i Skåne snart i alla fall! Lycka till!

2009-07-20 @ 19:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0