Konstiga produktnamn

Jag vet inte om ni har tänkt på det, men jag som har bott utomlands har ofta lagt märke till att man använder produktnamn i den vanliga språket. "Om du ska till affären, kan du handla en flaksa Yes också?" Nu är iofs Yes någon som förekommer i flera länder. Men om man inte hade vetat vad Yes var för något hade man aldrig någat räkna ut det! -En flaksa "ja", va? Jag vet inte hur många gånger jag har stått i en affär i tex Spanien med en inköpslista full med produktnamn som har gjort mig väldigt fundersam! Jag fick fråga personalen mycket i början innan jag lärde mig vad det var för något.

Det mest konstiga namnet vi har på svenskan som jag kan komma på är Kalaspuffar. Vet man inte vad kalaspuffar är för något är det helt omöjligt att räkna ut! Hade jag hört namnet hade jag gissat på att det rörde sig om smällare som skjuter ut serpentiner som man tex kan använda på födelsedagar eller nyårsafton. Konstiga namn är det allt vi har på vissa saker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0