Ärligheten vara längst?

Igår kom jag i diskussion med E och vi hade olika åsiker om en sak. Jag menar att man som vän ska vara ärlig och säga vad man tycker och tänker medan hon menade att man inte ska säga ärliga saker om det är av negativ börd. Jag menar att om inte ens vänner kan säga sanningen vilka ska då göra det, ens ovänner, för de lär man ju ändå inte prata särskillt ofta med?

Jag vill ha ärliga människor runt mig och inte en massa jasägere som endast säger det de tror man vill höra. Varför ska man ha sådana människor runt sig, i min värld tjänar det inget syfte utan kan i vissa situationer göra mer skade än nytta. Självklart finns det undantag; Har jag tex en vän som är deprimerad och/eller självmordbenägen finns det saker som man kanske ärligt inte hade sagt. Lika så kan det vara onnödigt om man pratar med en senil människa att säga saker, där kan det också göra mer skada än nytta.

Till min familj och mina närmaste vänner kan jag ärligt säga saker och dom till mig också, hur negativt det än är och jag uppskattar det väldigt mycket! Annicka har exempelvis sagt att hon tycker att jag passar bättre i rött hår när jag hade färgat det tillbaka till brunt, vilket jag tar i min beräkning. Nu lyssnade jag iofs inte på henne utan valde att fortsätta ha det brunt eftersom jag trivs bättre i det, men jag tänker ändå över det. Detsamma skrattade Annicka och höll med mig om att mitt hår såg fördjävligt ut i vintras när jag inte hade hunnit klippa det. Linnéa kan tex säga till mig att hon inte gillar en åsikt jag har eller något jag gör och jag tar det i beaktning. Jag kanske inte alltid håller med henne men jag tänker ändå över det och ibland inser jag efteråt att hon har haft rätt.

Detsamma gäller saker. För två veckor sedan erbjöd jag Cissi ett dörrstopp jag hade och hon svarade att hon tyckte att den var ful, vilket jag uppskattade. För varför skulle hon ta hem den om hon inte gillade den eller inte skulle komma att använda den? Om jag ger bort presenter bruka jag oftast säga att jag har kvittot kvar ifall de vill byta, för åter igen, varför ta emot något som de inte gillar eller kommer att använda? Jag hoppas att någon inte hade tagit illa upp ifall jag hade velat bryta en present. Allt handlar om olika smak och tycken och är inget negativt menat mot personen i sig.

Vad tycker ni? Ska man som v'än hålla tyst om negativa saker eller ska man säga som man tycker och tänker?

Kommentarer
Postat av: Emma

Det var inte enbart riktat till dig utan till alla som läser min blogg. Ville bara förklara mitt intresse för design och inredning! Men visst tog jag åt mig, verkade som att du tyckte att jag var en sådan person. Och då känner du mig inte alls! Men vad skönt att det var ett missförstånd då...

2009-07-18 @ 11:42:05
URL: http://emmisenslilla.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Du ska inte bry dig så mycket om vad andra tycker och tänker, Emma! Vad spelar det för roll vad andra tycker? Huvudsaker är att man själv trivs med eller tycker om något eller sig själv eler vad det nu kan råka gälla. Sedan spelar det väl ingen roll vad andra tycker? ;o)

2009-07-18 @ 12:40:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0