Födelsedag - 31 år



Jag lyckades inte somna igår och det hela slutade med att jag gick upp och satte på en ny film. Denna gången blev det en annan av mina favoriter - "Good Will Hunting". (Bra jobbat Matt och Ben, inte illa att lyckas kamma hem en Oscar som 23-åringar för "Bästa manus". Inte heller illa att själva lyckas kamma hem huvudrollen i filmen, som man så ung har skrivit manus till, och dessutom få Gus Van Sant till regisör! Jag är mäktigt imponerad!)

Efter filmen somnade jag direkt och sov som en stock fram tills dess att Jamie ringde och väckte mig med ett stort grattis vid halv elva . (Jag måste ha sovit djupt, för jag hade inte hört att Annicka, Hille och Christoffer hade skickat grattissms, jag brukar annars alltid vakna när mobilen piper.) "Men, vad vill du ha?", yttrade Lillstrumpan frågande, nästan lite desperat eftersom han inte alls visste vad han skulle hitta på för något. "Guitar Hero Wolrd Tour", svarade jag på skämt men fortsatte sedan med "Jag vet faktiskt inte! Jag har allt jag kan tänkas behöva. Men köp en fotografibok, vet ja, för det hade jag uppskattat". Vi bestämde att jag skulle åka hem som idag och att vi skulle fira mig då istället innan vi avslutade samtalet.

Sedan ringde mamma, hon tyckte synd om mig att eftersom jag inte verkade ha en "rolig födelsedag", att jag låg nerbädda hemma själv. Jag förklarade att det inte gjorde mig något så det behövde hon inte fundera på! Strax där efter ringde Linnéa och vi pratade om allt mellan hinnel och jord i trekvart. (Tack gumman för att du hörde av dig!) Under samtalets gång fick jag även ett grattissms från Jessica och sedan ringde farmor och farfar (dom är så söta).

Efter att ha lagt på beslutade jag mig för att äta semlan till frukost som jag hade inhandlat igår kväll. Hade egentligen tänkt koka varm choklad till men upptäckte att jag inte hade någon kakao så det fick bli vanlig mjölk istället, men det var gott ändå.

Födelsedagsfrukost

Jag gick online en stund och läste lite diverse kompisas bloggar. Såg även att jag hade fått grattishälsning från Hanna, Katja, Nina, Sofia, Anna, Boris och Susanne och jag skrev tillbaka till alla och tackade. Jag utbytte även lite inlägg med Hanna angående dopet på lördag, de tyckte att det skulle bli trevligt att få träffa Chrisse samt att hon ville ha lite idéer om dopdukning och jag skickade några länkar.

Jag beslutade mig sedan för att ha en filmdag i min ensamhet och bestämde mig för att titta på "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull". (Jag har haft den filmen på min dator sedan den mer eller mindre kom ut men har bara inte tagit mig tid till att titta på den.) Under filmens gång kom på mig själv med att jag i stort sätt aldrig märker om en amerikansk film är textad eller inte (denna var inte textad), jag förstår ju den ändå. (Jag ska prata engelska med mina barn, amerikank självklart, och Chrisse är den första kille jag träffat som tycker att det är en bra idé.)  Halvägs in i filmen kände jag mig trött och hungrig så jag åt upp de två tacos som hade blivit över från dagen innan och därefter la jag mig och sov en stund. Innan jag somnade fick jag ett grattis sms från Andreas (blev glad över att han kom ihåg mig.)

Eftre en timme eller något vaknade jag och återgick till filmen men kom inte så långt för Malin ringde. Vi pratade i en halv timme och vi kom underfund med hur mycket vi tycker om att prata med varandra, att vi är lika på många sätt, att vi  förstår varandra och att vi saknade varandra. Jag lovade att snart komma ner och träffa henne eftersom jag tyvärr inte kunde komma på inflytningsfesten pga dopet. Tack för att du ringde, Nane! Jag blev jätteglad och du vet att jag älskar dig! (Malin var faktiskt den enda av mina kompisar som ringde till mig i Australien när jag fyllde 30. Pga tidskillnaden hade jag precis kommit hem från en blöt natt ute med irländarna och var mer än lullig när jag svarade och jösses vad vi skrattade under samtalets gång!)

När filmen närmade sig sitt slut kom Christoffer hem. Med sig hade han sitt diplom från den avslutade chefutbildningen (vad duktig du är älsklingen min). Efter lite kelande åkte han till kontoret och jag kom körande strax efter, jag pratade bara först med mamma en stund som åter igen ringde. På väg till kontoret fick jag plötsligt en känsla av att jag skulle stänga av Nickelbackskivan jag lyssnade på och istället sätta på radion, och så jag gjorde. Den första låten som började spelas på radion var  "Tatoo", en låt som alltid för mig att tänka på pappa, och jag visste då att det var en hälsningn från honom.

På kontoret beställde vi hem mat, jag fick välja och jag valde då fyra små rätter från "Hot wok". Så gott men som vanligt orkade jag inte äta upp allt.


Fyra små rätter från Hot Wok (riset har jag inte fotograferat).

Efter maten tog jag mig en dusch och ringde sedan Jamie eftersom jag kommit på ytterligare en sak han kunde köpa till mig. Han svarade "Wazzzup" och jag svarde honom i samma "hood-anda" - Wath´s up, dude?" (jösses vilka "homies"! vi kan vara!) Efter samtalet med Lillstrumpan begav jag mig hem till Bergunda. På vägen stannade jag till och köpte en snickerstårta för klart att jag ska ha tårta när jag fyller år! (När Jamie såg filmen jag hade filmat i Australien undrade han hur jag var funtad när jag på min 30-årsdag köpte en lite chokladtårta som  jag själv skra upp medan jag sjöng "Ja må jag leva" till mig själv, hihi!)

Min födelsedagstårta - skulle ha bakat en själv men hade inte orken till det.

Christoffer hade lite att göra på kontoret så jag passade på att köra på i min filmanda och tittade på Hallströms film "The Hoax" (men ärligt talat så gillade jag den inte dirket). När filmen precis hade tagit slut fick jag ett grattissms från Marina och jag svarade och tackade.

Strax därefter kom Christoffer hem. Han lånade min dator en stund och bad mig sedan leta upp ett brev han hade skrivit till mig och gömt någonstans på datorn. Jag försökte använda mig av genvägen "Tidigare" men han tillät inte det utan ville istället se om jag var smart nog att hitta det ändå, vilket jag gjorde. Titeln på brevet var "Happy birthday my dear!" och innehållet var jättegulligt skrivet där han bland annat skrev vad jag skulle få i födelsedagspresent av honom: Medlems- och kursavgifter till dansskolan. Tack älsklingen min!

Sedan gick Ola online och vi chattade en stund om födelsagar, lumpen och ledagskapsutbildningar. (Han var impad över att jag hade lyckats komma ihåg saker han hade sagt om lumpen för över 10 år sedan! Hihi, det är ju det jag säger, jag kommer ihåg allt nästan!) Jag såg även att Maria, Frida och "Houston Maria" hade skickat grattishälsning till mig. "Houston Maria" hade även skickat en annan hälsning: Hon undrade ifall jag ville bli deras bröllopsfotograf eftersom hon var imponerad över mina bilder. Jag kan ärligt säga att jag blev rörd över denna förfrågan och jag tackade "ja" med stor vördnad. (Tror det är en av de finaste sakerna någon har frågat mig!)

Jag stängde ner datorn och jag och älsklingen smakade på tårtan medan vi låg och pratade i sängen. (Mumsig var den!) Christoffer tog sedan fram en vetenskapstidning och vi gjorde ett personlighetstest som grundade sig på nya studier. Enligt den studien (som var av medicin biologiska grunder), påstods det att det endast fanns fem st personlighetesaspekter som man antigen kunde ha låg, medium eller hög av och att dessa speglade ens hela personliget. Trots att vi inte har varit ihop länge kunde vi nästan exakt ränka ut varandras profiler på de olika skalorna innan vi läste varandras resultat och dom stäme dessutom bra överens med våra egna uppfattningar om oss själva . (En bra bekräftning kan jag tycka!)

Resten av natten låg vi och gosade och myste i sängen och hade det mer än trevligt. Vi pratade om personligheter, sex, självkännedom och självförtroende. Christoffer pratade en del om chefsutbildningen och var glad över att jag förstod vad han pratade om (hihi, klart Jeanna psykolog förstår). Vi släckte inte lampan förren klockan var efter två på natten och medan Chrisse somnade kände jag mig otroligt nära honom och väldigt älskad. Jag har aldrig förr somnat på min födelsedag med en sådan underbar känsla i kroppen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0