Född på fel årtionde.

Jag är uppvuxen på fel årtionde, åtminstånde känns det så! Jag ser på dagens samhälle och ser så mycket som är "fel" i mitt tycke och smak. Jag tror att jag tex hellre hade föredragit att växa upp på 50-talet. Bortsätt från all bra musik, film och alla vackra klänningar som var mode på den tiden (och jag jag verkligen tycker om) fanns det fördelar på den tiden mot nu.

På 50-talet klädde sig män manligt och det fanns inte hip-hopare eller adidasrockers som sprang runt i pösiga träningskläder med byxerna en bra bit ner på häcken (jag föredrar som sagt  män som klär sig manligt). Som kvinna blev man mer uppvaktad på ett kvinligt sätt; Dörrarnas öppnades för en och stolarna drog ut. Jag hade inte behövt oroa mig i samma utsträckning för att mitt hus skulle vara plundrat om jag åkte iväg på middag en kväll. Barn hade generellt mer respekt för sina föräldrar och för äldre männskor, på den tiden var det ovanligt att ett barn skulle få för sig att kalla sin mamma eller någon äldre för "kärring". Barn behövde inte tillbringa dagarna långa på dagis (och låta dagispersonalen uppfostra dom) eftersom mamman i familjen ofta var hemma. (Jag anser att det viktigaste jobbet i världen är att vara förälder och tyvärr har dagens samhälle sett till att det inte ges samma möjlighet nu som det gjordes då.)

Som förälder hade jag inte behövt oroa mig för att mina barn var ute om nätterna och provade på de senaste drogerna som fanns på marknaden. Jag hade inte behövt oroa mig för att min 12-åriga dotter satt på nätet och blev maniulerad av en 40-årig pervers man som utgav sig för att vara någon annan.

...och detta är bara något av det som jag anser som fördelar.

Okej, så jag hade inte haft rätt en till fri abort och jag hade inte haft rätten till preventivmedel. Men frågan är om jag inte hade offrat det för allt det andra? (Missförstå mig inte, jag är för fri abort och för preventivmelen!) Jag tror att det som jag anser som fördelar ändå hade vunnit över nackdelarna.




Säg vad ni vill, men jag tycker i alla fall att männen var mer manliga då än nu.
Titta bara på James Dean...


Kommentarer
Postat av: Emmisen

Svart färg och rödaktigt har jag haft...=) Jag var helt slut efter veckan, somnade uppe i soffan till lets dance. Vi får träffas en annan dag. Kramiz

2009-01-24 @ 09:03:28
URL: http://emmisenslilla.blogg.se/
Postat av: Maria

VIlle bara önska dig en trevlig helg!!

Kram

2009-01-24 @ 10:58:17
URL: http://metrobloggen.se/thisismaria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0