The Truth About Cheating

Äktenskapsrådgivaren Gary Neuman har genomfört en stor undersökning bland männen i USA som han har presenterat i sin bok "The truth about cheating". Enligt den undersökning är var tredje man otrogen men endast 7% av dessa män kommer att erkänna det frivilligt för sin partner.

Den vanligaste orsaken till att män är otrogna, enligt denna studiern, är känslomässig otillfredställelse. Män hävdade att de inte kände sig "upskattade" och "behövda/att kvinnor inte ville ha dom" ("Wanted" på engelska) eller att de uppfattar det som att de befinner sig i en "no-win situation". Dessa känslor av avsaknad av uppskatning och brist på omtanke var med stor majoritet den största anledning till otrohet.

Endast 17% svarade att den de var otrogen med såg bättre än en ens partner (dvs. att 83% svarade att partnern var snyggare). Dvs. att otroheten hadlade inte om utseende utan om hur den andra kvinnan fick mannen att känna.

8% svarade att anledningen berodde på sexuell otillfredställelse. Den största anledningen som män klagade på i denna kategorin var att deras partner inte ville tillräckligt ofta och att de heller aldrig i stort sätt tog initiativ till sex. Enligt männen är en tjej som tar initiativet till sex, jämnstället med en man som ger blommor till sin tjej, dvs att männen ser det som en form av uppskattning.

Jag vill inte på något sätt påstå att jag vet och förstår allt men ifårgan om att det är känslan som styr så vill jag hävda att jag förstår. Det är samma sak för oss tjejer; vi behöver också känna oss uppskattade, åtrodda och dugliga på diverse sätt. Jag tror att få tjejer hade stannat i ett förhållande om de inte hade känt samma sak...

(Eftresom denna bok är relativt ny finns denna undersökning endast på engelska i skrivandets stund. Dvs. att de är på engelska som jag har läst den och vissa ord är svåra att direkt överätts på svenska eftersom vi inte använder samma uttryck på svenskan.)

Kommentarer
Postat av: Maria

Det är ju klart, är man inte uppskattad hemma så skaffar man nån annan som uppskattar en bättre... Själv skulle jag aldrig kunna göra en sån grej, jag flyttade istället ;) Men inte alla så starka att dom klarar det heller..

2009-01-22 @ 15:12:03
URL: http://metrobloggen.se/thisismaria
Postat av: Jeanna

Jag vill inte på något sätt lägga mig i, men jag kan väl ärligt då förstå varför du flyttade. Kan man inte lösa situationen med kommunikation finns det kanske inget annat alternativ?

2009-01-22 @ 15:25:41
Postat av: Maria

Kan bara hålla med dig. :) Och nu när man vet hur man kan ha det... :D

2009-01-22 @ 17:44:27
URL: http://metrobloggen.se/thisismaria
Postat av: Malin

Helt säker på att det är så! Har också varit i dåliga förhållanden och lekt med tanken på att vara otrogen. Det har aldrig handlat om att den andre skulle vara snyggare utan alltid om bekräftelse...

2009-01-23 @ 03:29:09
URL: http://malinojag/blogspot.com
Postat av: Cecilia

Detta är det andra inlägget jag har läst i den här bloggen där du lyckas beskriva hela sexgrejen som något som är tjejens ansvar. "Om kvinnor hade velat ha mer sex så hade deras partners känt sig mer uppskattade och inte sökt sig utanför förhållandet". Nå, men om männen hade varit vuxna individer då? Och kunnat uttrycka sina känslor av o-uppskattning? Hade inte DET varit en bra idé? Istället för att alla tjejer ska ligga med sina killar minst en gång per dag på grund av rädsla för att bli bedragna, menar jag..?



Jag förstår inte problemet! Om man vill ligga med någon annan än sin partner så ska man göra slut. Och om man inte vill göra slut så får man testa att KOMMUNICERA. Eller hur?:)

2009-01-23 @ 18:05:19
URL: http://cissivarning.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Oj, vad förbannad jag lät! Inte meningen. Blev bara lite debattsugen:)

2009-01-23 @ 18:08:01
URL: http://cissivarning.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Jag kan väl förstå på ett sätt att du är upprörd, men jag anser inte alls att hela sexgrejen är tjejens ansvar. När det gäller just detta inlägget dock, presenterade jag en studie gjort utifrån männens synsvinkel och därför är det just deras åsikten och tyckande som främst kom fram.

När det gäller sex skulle jag rent bologisk påstå att det finns skillnader mellen män och kvinnor och jag anser att det då inte finns så mycket mer att göra än att inse fakta. - Män har generellt sett störra sexdrift än kvinnor! (Varför det biologisk sett är så tänker jag inte gå in på här.)

För att luta mig mot andra studier, menar tex John Grey att män generellt sett behöver få sex för att kunna ge kärlek medan kvinnor behöver kärlek för att kunna ge sex i ett förhållande. Vad jag menar är att de tjejer/kvinnor jag hade pratat med verkar inte förstå denna skillnaden.

Jag anser också att hur sexetlivet är, är också en mätstock på resten av förhållandet. -Vill inte tjejen ha sex mer är en gång var tredje vecka menar jag att det finns en anledning till det och jag anser då att man borde frörsöka göra något åt det innan det är för sent. (Nu finns det förhållande där det är tjejen som klagar på för lite sex också, men där är samma princip.)

När det gäller att killa ska "vara vuxna och pratar om sina känslor"...får vi tjejer nog vänta i eveighet. Socialt sett pratar inte män och sina känslor på samma sätt som vi tjejer gör. (Varför det är så ska jag heller inte ta upp nu.)

Som jag skrev till Marias kommentar här uppe, anser jag också att om kommunikation inte kan lösa problemet borde man lämna varandra.

2009-01-23 @ 20:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0