Pengar och förhållande

För att få ett förhållande att fungera, anser jag att det finns flera saker som parterna måsta vara lika på. Bland annat när det gäller om man är social eller ej, syn på barnuppfostran, religion osv. Men den viktigaste punkten skulle jag nog anse röra sig om  pengar. Jag har inte läst undersökningar som gjorts i Sverige, men i USA så är bråk om pengar en av de två vanligaste orsakerna till skillsmässor. Jag är glad över att ha hittat en likasinnad även på denna punkten.

Vad jag nu skriver är en subjektiv bedömning, det är mina personliga åsikter och inget annat.

Jag ogillar starkt folk som köper saker på avbetalning! Jag kan bara inte med det! Har man inte råd att köpa saker kontant, anser jag i min mening att man ska ge f-a-n i att köpa det! Med andra ord, att handla på avbetalning imponerar inte på mig utan orsakar raka motsatsen! (Det finns två saker som jag anser är okej att inte köpa kontant och det är hus och bilar. Jag har aldrig i hela mitt liv köpt något på avbetalning bortsett från mitt hus. Jag undvek till och med att ta studielån.)

Detsamma gäller folk som hela tiden ska köpa nytt "skit", prylar hit och dit som sedan gör att det inte har något på sparkontot. Jag klarar inte av sådant heller! Jag hade dessutom fått fnatt om jag jämt och ständigt hade tvingats att leva på marginalerna! Jag uppskattar tex mycket hellre att kunna ta en spontan resa, så som jag och Christoffer gjorde under nyår, och kunna ha pengar till sådant.

Hade jag varit tillsammans med en kille som jämt och stämdigt ville ha nya prylar, och då skulle ta dessa på avbetalning, hade jag fått spader!  Tack älsklingen min för att du inte är sådan!


Kommentarer
Postat av: Emmisen

Jag håller med dig fullt ut. Men det vet du väl redan. Jag och Robert har aldrig tagit något på avbetalning. Utan köpt det när man har haft råd. Det enda lånet vi har är på bilen. Men vill folk ta lån får de väl göra det. Men jag själv gör det inte! Man betalar nog med ränta på huslån...Kram Emma

2009-01-08 @ 21:12:27
URL: http://emmisenslilla.blogg.se/
Postat av: CH

hmmm men älsklingen dåm hur ska jag då göra med den nya gameboyen jag ska köpa då? och den svarta och guldprydda snöskyfflen jag ville ha?

Och min åkgräsklippare till vmin 25 m2 stora gräsmatta? Tänkte jag skulle kritat alltihop på smslånasnabbt.nu, hört att dem har kanonbra ränta, för dem själva iaf...

2009-01-08 @ 21:26:54
Postat av: Jeanna

Visst får folk ta lån om de vill, det är upp till dom. (Bara jag slipper höra tjat om att de inte har några pengar, hihi.) Men jag gillar som sagt inte det, jag gillar friheten för mycket för att kunna handla på avbetalning.

2009-01-08 @ 21:30:39
Postat av: Jeanna

Hihi, älsklingen! En annan sak jag gillar med dig är din humor! Älskar dig! Puss!

2009-01-08 @ 21:49:04
Postat av: c a s p e l i h n a

Sv; Ja, man blir lätt beroende av det! =)



Håller med dig ang. folk som betala på avbelning.. korkat..

2009-01-08 @ 22:33:07
URL: http://caspelihna.blogg.se/
Postat av: Emmisen

Ni får gärna komma inom här ikväll efter middagen om ni vill..så kan vi titta på film. Men hör av dig i så fall! kram

2009-01-09 @ 06:07:16
URL: http://emmisenslilla.blogg.se/
Postat av: Ola

Gratis e gott!

2009-01-11 @ 19:05:55
Postat av: Jeanna

Hihi, mmm Ola. Visst är det trevligt med gratis saker. ;o) Fast i slutenden är det ju alltid någon som får betalat vilket aktiverar mitt överjag! Bjuder någon mig på något vill/måste jag bjuda igen.

2009-01-11 @ 19:58:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0