Rumänsk kultur

Nu har jag precis ätit ihop med Marus (från Colombia) och Claud och hans kusin (båda från Rumänien).  Vi har haft en massa kulturella diskutioner och jag hade det minskäl trevligt. Fick berättat för mig att Claud och hans kusin båda hade gått på prästskola i Rumänien (Clauds pappa är präst). Känner man Claud och vet hur han är är det ytterst komiskt att han har gått på prästskola. Fast han erkände att han bara hade stått ut i ett år och hade sedan rymt medan hans kusin hade gått klart fem år.

Frågade Marcus ifall han pratade spanska men det gjorde han tyvärr inte (hade annars tänkt prata lite spanaka med honom för att friska upp mitt minne). Jag lyckades snappa upp och förstå lite av rumänskan som Claud och kusinen pratade, inte mycket men ord här och där. (Jag har trot allt pluggat lite latin, franska och spanska och det är från samma familj även om uttalet är annorlunda.) Claud lärde mig lite fraser på rumänska av både han och kusinen var imponerade över mitt uttal. (De europeiska spåken brukar jag inte ha svårt för att imitera, värre var det när jag var i Kina och försökte lära mig lite fraser.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0