Personligt ansvar

Imorse drack jag mitt kaffe framför morgonnyheterna. Bland annat handlade nyhtererna om överbelåning i de baltiska länderna och den ekonomiska kris som orsakats till följd av det och man höll bankerna ansvariga. När jag hörde detta blev jag en aning förbannad. Visst har bankerna ett stort ansvar, men jag anser också att man som individ ansvarar för sin egen ekonomi och väljer man att låna så mycket, oberoende av vilket land man bor i,  ligger ansvaret på en själv. (Jag vet att det är en paradox, hade folk inte lånat och konsumerat så mycket som många har gjort, hade ekonomin inte gått så bra som den gjorde innan.)
 
Jag anser att det ligger på varje enskild människa att ansvara för sina handlingar. I dessa fallen rör det sig om vuxna människor och som vuxen anser jag att man borde vara insatt i sin ekonomi och förstå konsekvenserna där av. Även om bankerna har velat låna ut mycket pengar är det ändå den enskilda individen som har godkänt det. Har man då valt att låna allt för mycket pengar och inte satt sig in i de konsekvenser som kan uppstå till följd av detta är det inte bankernas fel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0