Monet

Jag är konstintresserad, men jag skulle vilja påstå att jag är kräsen när det gäller konst. Jag hade tex aldrig kunna köpa något bara för att konstnären var berömd eller för att det var dyrt, nej...jag måste älska konsten och kunna beundra den.

Jag erkänner, jag gillar inte Picasso och jag står för det! Jag har väldigt svårt för att titta på kubismen och Picassos värk och känna "Vad vackert". Jag har tyvärr väldigt svårt för att uppskatta hans hans konst och jag har väldigt svårt för att granska den med beundran i mina ögon.

Däremot finns det tre skulptörer/konstnärer som kan få mig att tappa andan:  Michelangelo, Monet och Bernini. När jag tittar på deras värk kan jag bli helt händförd av beundran. Så vackert!

Om jag nu har något emot Picassos kubism, hyser jag stor beundran för Monets impressionism. Jag kan i timmar sitta och titta på hans konstvärk och nästan få lust att gråta:






Kommentarer
Postat av: Hille

Jag håller med dig! Förstår inte alls Picasso-fansen! Michelangelo, däremot, var ju rysligt skicklig!! Jag äger ingenting som är gjort av nån känd konstnär( bara lokala), men det skulle aldrig falla mig in att köpa något dyrt bara för "att visa upp", och inte själv gilla det!

2009-02-18 @ 17:40:36
Postat av: Jeanna

Hihi, men tack Hille! Äntligen någon annan som vågar stå för att Picassos konst är en aning...tja, du vet vad. ;o)

Jag har heller inga jättedyra oljemålningar, bara halvkända, svenska konstnärer. Men jag tycker att dom är vackra och det är anledningen till att jag har skaffat dom.

När det gäller tavlor är Monet min favorit tillsammans med Michelangelo. När det gäller skulpturer slår ingen Michelangelo och Bernini.

När jag sist var i Rom och vandrade runt bland Berninis och Michelangelos all konst (och den finns ju verkligen överallt i Rom) var jag i himelriket. Så vackert!!! Hade kunnat stått och beundrat allt i timmar!

2009-02-18 @ 18:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0