Utbildning storstad vs. småstad

I förra veckan satt jag och pratade länge med Jessica (som är från Stockholm) på kontoret. Mycket av det vi pratade om rörde skillnader mellan personer i storstäder och småstäder. En av sakerna vi kom in på var jobb och utbildning. Jessica hade konstaterad att om man som tjej i en småstäder inte har en utbildning verkar det flesta jobba inom vårder eller i affär och hade man utbildat sig var det oftast till sjuksköterska eller lärare medan man som tjej i storstäder valde att utbilda sig till mer avancerade saker man man knappt visste inneböden av. Efter att ha tänkt över det insåg jag att Jessica hade rätt, i alla fall när det rör de flesta människor i mitt umgänge. Inte för att det på något sett är fel, inte alls så missuppfattar inte mig nu, men jag började fundera på varför det är så?

Har det att göra med att det i storstäder finns mer utbud av att jobba i den privata sektorn och att det finns mycket mer varierande jobba att välja på? Har det att göra med att man i storstäder kanske drivs mer till att göra karriär? Är det någon av er som läser som kan komma på en orsak till detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0