Slump?

Det finns ingen slump och inget råkar bara hända. Jag skulle kunna gå till angrepp på slump utifrån olika områden, men för att börja med psykologi, menade tex Freud att all slump är vårt undermedvetna som spökar. Men glömmer tex inte av en slump att ringa någon eller att köpa hem mjölk. Man råkar tex inte av misstag säga fel. Men råkar bara inte ha de kläder man ha på sig en dag osv osv....  Ni förstår nog, men enligt den psykodynamiska teorin pågår det där i evighet.

Ska man titta på slumpen utirån en med djupare analys, en av universums lagar, finns det heller ingen slump...och detta tror jag på! Jag har gjort det i X antal år nu och ju mer medveten jag blir om det, ju mer jag ser, ju mer upptäcker jag att det är sant.

I lördags hade jag först tänkt att åka till Annicka, men jag var helt slut så jag ringde Annicka och sa att jag skulle bara försöka sova en stund och sedan dyka upp. Och nog somnade jag alltid, vaknade efter att klockan var 23.00. När jag väl vaknade ringde jag Annicka och sa att det blev för sent för mig och istället hålla mig hemma. (Hade nu inte detta inträffat, hade jag inte varit på rätt plats vid rätt tillfälle.) Lite senare "råkade" jag flippa förbi ett Tv programm precis när två meningar sas... Två meningar som förändrade allt. Shit! De två meningar var det som tidigare hade saknats för att få ihop helheten. Det var som en pollet hade lagts i en enarmad bandit och man hade vunnit jackpotten! Hade jag varit en seriefigur hade jag vid det tillfället ritats med en glömdlampa över mitt huvud! Allt föll bara på plats...

Kommentarer
Postat av: Cissi

...ja men vad var det som hände!!!???

2009-04-13 @ 20:19:18
Postat av: Jeanna

Cissi, du är nog den enda som jag tror skulle förstå innebörden av det! Som är tillräckligt öppen och insatt i helheten! ;o) (Jag skrev händelsen i ett mail till dig.)

2009-04-13 @ 21:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0