Pruta?

Idag när jag stod i affären och den äldra kvinnan i kön framför mig började fummla med sina pengar, började jag fundera på en sak: När är det egentligen okej att pruta i affärer i Sverige?

Ska man köpa bil är det självklart och hade jag tex köpt en ny Tv hade jag förmodligen sagt "Du får slänga med kablarna på köpet" , vilket är en form av prutning. Hade jag köpt något på blocket eller på loppmarknad hade jag också kunnat tänka mig att pruta. Men, om jag hade gått in på tex HM eller Ica och när expediten sagt "349 kronor, tack", hade jag inte svarat "Du för 280 för det!".

Så när får man pruta? Bilar, elektonik och begagnat...finns det något mer?

Kommentarer
Postat av: pluggisen

i sverige är det nästan oförskämt att pruta, rätt konstigt egentligen..

2009-04-10 @ 22:42:43
Postat av: Jeanna

Jo, det är ju så, vi har inte riktigt den kulturen i Sverige. Men tydligen ska svenskar vara de bästa prutarna i utlandet! Hihi, du skulle sett mig och mamma i Kina. Vi var bästa på att pruta och handlade för bra mycket billigare än alla andra. Till slut vågade inte resten av resenärerna fråga os vad vi hade givit för sakerna de köpt för det ville inte veta hur mycket de hade förlorat på sina deals...

2009-04-10 @ 23:51:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0