Om jag bara hade lite mer pengar...

När jag pluggade hade jag flertalet kompisar som klagade över sin ekonomi, och i all rätt ska jag tillägga. Att vara student är inte lätt och att få sin ekonomi att gå ihop under sin studietid kan vara tufft! Flera av mina kompisar brukade alltid säga "om jag bara hade haft några tusen mer i månaden...".

Att jag klarade att studera utan att ta studielån (jag tog bara bidraget) är något som jag är stolt över. Jag hade jobbat flera år innan jag började plugga och sparat ihop pengar samt att jag hade tjänat ihop pengar på aktieaffärer (vilket jag även gjorde under min studietid). Till er som tror att jag levde på A under tiden jag pluggade kan jag säga absolut inte. Vi delade lika på absolut alla kostnader! - Jag har svurit på att alltid kunna klara mig själv och att jag aldrig tänker låta någon försörja mig! Men samtidigt blev det billigare för mig att bo ihop med någon efter som vi då var två som delade på kostnaderna än om jag hade bott själv. (Nu är det inget fel med att bli försörjd, men det är inget som passar mig.)

Nu så här flera år efter det att vi slutade plugga är de människorna som klagade mest över sin ekonomi de som fortfarane klagar på att de inte har tillräckligt med pengar. Detta trost att de nu har jobb och har ut betydligt mer än vad de gjorde under studietiden. Varför? För att de efter det att de slutade plugga ökade sin standard så pass att de är i samma ekonomiska sits som innan, dvs svårt att få sin ekonomi att gå ihop. Så nu när man träffar dom är orden som man fortfarande hör: "Om jag bara hade haft några tusen mer i månaden..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0