Det är tanken som räknas?

För ett tag sedan fyllde min vän Annicka 30 år. Jag hade sett på nätet att man kunde trycka egna böcker och hade som tanke att göra detta till Annicka i present. Min tanke var att gör en bok med massa bilder och divese passande texter men tyvärr fick jag inte tag på tillräckligt med bilder på Annicka så jag la ner det projektet.

I förra veckan berättade jag för Annicka om min idé som gick i krass. Jag hör mig själv säga "Jag hade egentlgien tänkt trycka en bok till dig, men...". Efter samtalet tänkte jag, varför i herrans namn nämnde jag det till Annicka? Det är ju  ointressant vad jag hade tänkt att göra när summan av kardemmuman visade sig att jag aldrig gjorde det.

Hur många gånger har man tex  hört:
Jag hade tänkt ringa dig...
Jag hade tänkt komma och hälsa på dig...
Jag hade tänkt bjuda igen...

Det spelar ingen roll vad man hade tänkt, det är inte våra tankar som definierar oss utan våra handlingar. Det är det vi gör som räknas, och inte vad vi hade tänkt att göra...

Kommentarer
Postat av: Maria K

Det är väl som en ursäkt på nåt vis. Jag hade tänkt ringa dig.. Ja, man har ju säkert tänkt det men varför då inte ta sig en kvart och faktiskt göra det?

Eller när man träffar en gammal bekant som man kanske inte sätt på nåt år. Man frågar hur det är, vad den andra gör och sen har man inte mycket mer att prata om. Då avslutas det hela med att någon tycjer att man kan ju höras o ses. Fast man vet att det aldrig blir av. Det är skumt tycker jag.

2009-04-08 @ 08:58:41
Postat av: Jeanna

Jag håller med dig, Maria. Fast jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag också har sagt "vi måste träffas snart" alt. "vi får höras av" till någon som man inte har sett på länge. Just vid det tillfället, då jag sa det, så menade jag det. Fast sedan rann det bara ut i sanden. Fy skäms Jeanna!

2009-04-08 @ 18:26:30
URL: http://jeannas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0