Dela på pengarna?

Det händer ibland att man hör talas om folk som har gett bort en lott till en vän eller släkting och det senare visar sig att lotten var en stor vinst.  Men när det väl upptäcks att lotten gav mycket pengar blir det bråk mellan den som gav lotten och den som fick lotten. -Den som gav lotten käver att få den del av pengarna alt. den som fick lotten vägrar att dela med sig. Vid sådana här tillfällen kan jag tycka att det är fräckt av den som ha gett bort lotten att kräva pengar, för man har trots allt gett bort lotten som en gåva. Men, oberoende av detta, kan jag samtidigt tycka det är själviskt av den som vann att inte dela med sig till den personen som har sett till att man faktiskt vann pengarna. Hade jag fått en lott som jag senare vann pengar på hade det varit självklart för mig att jag hade delat med mig till den som jag hade fått lotten av. Personen ifråga hade inte ens behövt fråga utan jag hade självmant begärt att få dela med mig!

När det däremot tex gäller att man vinner pengar med hjälp av en väns kunskap har jag en annan åsikt. Exempelvis om en vän ringer mig mitt under sitt deltagande i "Vem vill bli miljonär" och vill ha hjälp med en fråga och jag ger henne/honom det rätta svaret. Vid sådana tillfällen hade jag blivit besviken ifall min vän inte hade erbjudut mig en del av pengarna. För när allt kommer omkring handlar det inte av en slump (som tex en lott) att min vän vann pengar utan jag hade en kunskap som hon/han inte hade. I dessa fallen kan jag i så fall mer tycka att man har rätt att be om pengar än om man ger bort en lott. Hade en vän hjälpt mig vid sådana tillfällen hade jag tveklös delat med mig utan att ens bli tillfrågad, det var tack vara han/ hon som jag vann.

Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0