Att säga "Tack"

Jag och min bror har alltid fått höra att vi är artiga och väluppfostrade och jag anser att våra föräldrar har gjort ett bra jobb på den punkten. Vi har lärt oss att man alltid ska tacka och att man alltid ska göra rätt för sig i olika situationer osv. Jag antar att detta ligger tillgrund för vad jag nu kommer att skriva.

Om jag har bjudut någon på middag, skjutsat någon hem eller på annat sätt hjälpt någon eller bjudit någon på något och denna personen inte tackar för det, blir jag lite irriterad. I vissa situationer, då jag har lagt ner mycket av min tid och energi på att hjälpa någon, kan jag till och med bli riktigt besviken! Jag tycker att det är otacksamt att inte ens tacka! Ska det vara så svårt att yttra detta lilla ordet?

När jag tex för ett tag sedan började hjälpa Helena med att plugga, fick jag efter det att henens första kurs var avklarad en bukett blommor och en vas från Kosta som tack för hjälpen. Jag hade inte det minsta förväntat mig eller begärt att få något av henne, ett tack hade varit nog för mig. Men när jag nu fick detta utav henne, som ett bevis på tacksamhet, blev jag så rörd att jag var nära att börja gråta.

Det krävs så lite av en människa att säga tack men det skapar glädje, i alla fall hos mig, att få höra det.

Kommentarer
Postat av: Maria K

skulle jag glömma bort att tacka för nåt, t.ex. ibland om man sitter kvar efter maten o pratar länge så kand et lätt glömmas bort, så får jag dåligt samvete o tackar så fort jag får tillfälle sen.

jag blir väldigt irriterad på folk som inte kan tacka när man håller upp en dörr för dom. det tackar jag alltid för.

2009-04-23 @ 16:09:11
URL: http://thisismaria.blogg.se/
Postat av: Jeanna

Ja, det där med att hålla upp dörra för folk (brukar jag med göra). Jag tycker folk är like snorkiga ifall dom inte tackar. :oS

2009-04-23 @ 16:29:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0