90-talest TV-serier

Det produceras några oförglömliga TV-serier under 90-talet. Men när jag ser tillbaka på det årtiondet är det främst tre jag tänker på som sticker ut och som är minnesvärda:

1. Twin Peaks - Serien ansågs som nyskapande när den först kom pga av stilen och genren.  Första säsången var underba då David Lynch mer eller mindra hade fria händer. Under säsång två, då bolaget la sig i allt mer, föll serien och lades därför ner. 1990 var denna serien den mest populära TV-serien och vann flera utmärkelser. Jag gick i 6;an när denna började sändas i Sverige. Jag fick egentlgien inte vara uppe så sent men jag tjatade mig till att få titta på avsnitten ändå och jag måste erkänna att jag blev lite rädd ibland.

2. Ally Mc Beal - Även denna serien anser jag vara nyskapande pga av Allys drömmar och fantasier spelades upp. Serien vann flera utmärkeser, balnd annatv fyra golden Glob. (Det enda jag inte gillade med serien var Gil Bellows, som spelade Billy.) Jag tittade mest på denna serie under gymnasiet (den disuterades alltid av oss tjejer i matsalen).

3. Arkiv X - Att denna serie blev så populär under 90-talet har till stor del att göra med att det inte fanns något liknande när den kom ut plus skylten i början där det står "Baserad på verkliga händelser". Många påstår också att en stor del av berömmelsen har att göra med skådespelarna David Duchovny och Gillian Andersson.  Chris Carter, skaparen till serien, hade svårt att sälja serien och fick kämpa innan Fox till slut vågade satsa på den. Det första avsnittet hade strax över 7,5 miljoner tittare i USA, det vill säga 15% av de amerikanska tittarna, vilket var oväntat starka siffror för en ny serieTittade mest på serien under gymnasietiden och minns att jag har haft vilda diskutioner om dem med Björn.

Jag kan ju erkänna att det även fanns två serier till som jag tittade på under 90-taler: Bervery Hills 90210 och Melrose Palce. Fast de var i min mening inte speciellt nyskapande eller egentligen särskillt minnesvärda.

Kommentarer
Postat av: Anna L

Jag älskade Twin Peaks fast den där dansande lille dvärgen skrämde livet ur mig... :)

2009-04-09 @ 20:50:42
Postat av: Jeanna

Anna, så du var rädd för dvärjen? Jag tyckte han var lite småotäck, annars var jag rädd för den där lång- och gråhåriga mannen som pappan förvandlades till ibland.

2009-04-09 @ 21:28:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0