Vänskap


Jag googlde defintionen på "vänskap" och fick följande träff:


Friendship is a term used to denote co-operative and supportive behavior between two or more people. In this sense, the term connotes a relationship which involves mutual knowledge, esteem, and affection and respect along with a degree of rendering service to friends in times of need or crisis. Friends will welcome each other's company and exhibit loyaltyalturism. Their tastes will usually be similar and may converge, and they will share enjoyable activities. They will also engage in mutually helping behavior,  such as exchange of advice and the sharing of hardship. A friend is someone who may often demonstrate reciprocating and reflective behaviors.

Value that is found in friendships is often the result of a friend demonstrating the following on a consistent basis:

  • the tendency to desire what is best for the other,
  • sympathy and empathy, 
  • honesty, perhaps in situations where it may be difficult for others to speak the truth, especially in terms of pointing out the perceived faults of one's counterpart
  • mutual understanding.
När jag läser denna beskrivning, vilken jag håller med om, känner jag att endast två personer i min omgivning faller inom ramen för dessa beskrivande ord: Annicka och Linnéa.

Ni två har alltid funnits där för mig! Har jag varit nere har ni låtit mig få prata av mig och ni har stöttat mig. Ni har hört av er regelbundet till mig (ibland flera gånger per dag) för att veta att ni finns där för mig, att ni bryr er om mig. Vad som än har hänt, både i med- och i motgångar, har ni funnits där.

Jag kan ärligt säga att det är ni två jag känner att jag alltid kan ringa till, jag vet att ni finns där för mig. Om det så är mitt i natten och det har inträffat något, vet jag att jag skulle kunna ringa till er! (Linnéa var tex den första jag ringde till klockan fem på morgonen när jag kom hem från sjukhuset när min pappa hade dött.)

Sedan jag blev sjukskriven är det ni två som har stöttat mig. Jag kanske inte alltid har varit så bra på att uttrycka min tacksamhet, men ni ska veta att jag värdesätter både er och den tid ni lägger på mig! Tack tjejer!

Jag hoppas att ni känner att jag finns där för er också, i ur och skur!

Jag vill även nämna en annan person som är speciell i mitt liv, som har funnits där för mig: Lillebror Jamie! Tack för att du finns och tack för att du bryr dig om din storasyster!

Kommentarer
Postat av: cl

hmm undrar hur mkt kommentarer du kommer få på det här inlägget hihi

2008-12-18 @ 20:27:36
Postat av: Jeanna

Förmodligen kommer jag inte att få några kommentarer! - Mina "vänner" vet väl själv vilka som har funnits där för mig och vilka som inte har gjort det. Behöver man inte vara Einstein för att veta!

2008-12-18 @ 20:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0