Blondiis jullista

Blondiie har gjort en egen liten jullista som jag oxå varit med i! Var med du oxå!
Jag hittade listan på Marias sida.
När du gjort utmaningen på din blogg, svara då i min gästbok så jag kan kolla dina svar samt gå till Blondiies jullista och tala om att du gjort den så vi ser hur många man kan sprida en lista till genom ETT inlägg! Skriv i inlägget du gjort den samt din adress eller nått annat skoj =D Tror ni 100 personer gör den? Det återstår att se!!!

Har du köpt en chokladkalender?
Jag brukar faktiskt ha en men eftersom vi var utomlands de första 11 dagarna på december hoppade jag över det i år.

Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?
Hade jag haft en hade jag kunnat hålla mig och endast öppna dagens lucka.

Har du hunnit med att köpa alla julklappar?
Nästan. Jag handlade alla mina julklappar till min och Christoffers familj i England och Irland men har lite kvar till Christoffer som jag ska fixa! ;o)


Till vem är det svårast att köpa till?
Jag brukar inte ha svårt för att köpa julklappar till folk.


Dricker du alkoholfri glögg?
Jajamensan, visst gör jag det!


Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?
Visst händer det!

Hur många stjärnor ger du till årets julkalender?
Har inte varit hemma så jag har inte sett denn i år.


Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Sunes jul är ju oslagbar!
Kommer inte ihåg vad den hette, men som liten gillade jag även den som började med att tomten osynlig gick genom snön och man bara såg fotspåren (han hade en grå mössa som han vred på som gjorde honom osynlig).
Jag gillade även den kalendern som Staffan och Bengt (hette de så) hade där barn själva hade fått skriva historier som sedan dramatiserats.

Säg en person som du velat säga "God Jul" till men aldrig vågat/orkat eller kanske glömt?
Äh...i så fall faller det under katagorien glömt...finns säkert någon kompis? Men vem?


Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Jag! Älskar att julpynta!

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
Jag klär granen och jag bestämmer: Mina julgransprynader består endast av vitt och silver!

Plastgran eller äkta?
Jag föredrar äkta vara, men skäms lite (med tanke på att vi äker en skog) att erkänna att jag faktiskt ska ha en platsgran i år.


Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Som liten var det självklart roligast att få! Nu är det mer trevligt att ge bort, speciellt när man vet att det man köpt kommer att uppskattats och göra personerna i fråga glada.

Vill du fira julafton utomlands eller i vårt kära Sverige?
Föredrar att fira julen tillsammans med familjen i Sverige. Men skulle det vara utomlands skulle det vara i en stuga på ett kallt ställe där det var snö (hade verkligen INTE velat åka till t.ex Kanarieöarna över julen!).

Känner du någon julstämning nu?
Just nu känner jag ingen. Men jag kände julstämmning i lördags när jag och Christoffer julhandlade i Clifford i England.


När kom din julstämning?
Det beror alldeles på, varierar från år till år. Ibland känner jag inte av den alls.

När skall man sätta upp adventsljusstakar? När är tidigast vs. senast?
Jag anser att de ska vara uppe till första advent (men det är okej att sätta upp dom några dagar innan).

När julpyntar man?
När man sätter upp adventsljustakarna.

Skickar du julkort?
Visst gör jag det! Skickar alltid till släktingar och vänner!

Vilken senap till skinkan?
Den som min pappa brukade göra är favoriten.

Viktigaste på julbordet?
Farmors jansons frestelse

Julmusik jag inte kan vara utan?
Äh... Vet faktiskt inte.

Världens bästa jullåt?
Jag älskar Wham och "Last Christmas", "Stilla natt" är också fin.

Julknäcke eller vörtbröd?
Jag gillar ju inte russin egentligen, men "tvingar" ändå i mig vörtbröd bara för att det ska vara så.  ;o)

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Jag brukar göra julgodis själv, jag har patent på det i vår familj! (Okej, pappa och Jamie gjorde knäcken när vi var yngre.) Hm, men vilket är viktigast, allt tror jag! ;o) Eller jag säger så här, ischokladen kan jag hopa över!

Vilka traditioner har ni?
Äta lutfisk till lunch.
Titta på Kalle Anka.
Öppnar sedan julklappar.
Äter julbord.
Mamma och jag brukar även gå på midnattsmässan.

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Jag ÄLSKAR att slå in paket! Älskar att dekorera dom och göra de fina så det överlåter jag minsäl inte till någon annan!


Pepparkakor - Lussebullar        
Skumtomtar - Knäck          
Ischoklad - Marsipan
Köttbullar
- Prinskorvar
Julkorv - Julskinka 
Lax - Sill        
Revbenspjäll - Janssons frestelse   
Paradis - Alladin
Rullsylta - Pastej
Glögg
- Julmust
Rödbetssallad
- Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt 
Hemma - Borta 
 

Alla som läser denna skall anta utmaningen i den mån man vill =)
Utmana sen dina bloggvänner!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0